Vi har ett delvis underjordiskt garage med mycket fukt. I våras köpte jag en Woods DS 15. Jag ville inte att den skulle gå hela tiden, så därför har jag nöjt mig med en fukthalt på ca 80%. Man kan inte se eller känna nån fukt på väggarna, men troligtvis kommer det in en del där. Dock misstänker jag att det mesta av fukten kommer från golvet. Nu när det regnat mycket så tränger det in märkbart mycket i ett ytterhörn. Detta får jag försöka mig på att dränera bort på utsidan. Oavsett det, det känns som att Woods DS 15 är lite för klen. Jag skulle gärna komma ner på 70% utan att den skall behöva gå hela tiden. Hade t ex en Woods DS 28 varit ett bättre köp? Ljudnivån är inte så viktig, det är ett fristående garage. Jag vill gärna att miljön skall vara sådan så att föremål varken möglar eller rostar. Stänger jag av luftavfuktaren så stiger fukthalten upp mot 100 % enligt min fuktmätare.
 
Om du har så dåligt dränerat att du ser att fukt tränger in vid regn måste du åtgärda det först. Sedan får du utvärdera din avfuktare. Förutsätter att du sommartid minimerar tillflödet av luft och ventialtionen, annars tillför du bara ny fuktig luft.
Men grunden är att så långt det är möjligt åtgärda fuktproblemen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.