Upptäckte nyss att mätaren som visar trycket på inkommande vatten står på rött. Känns inte helt bra? Kan jag själv justera det på något vis eller är trycket att anse som normalt trots rödmarkeringen?
ImageUploadedByByggahus.se1382461248.356133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det verkligen inkommande vatten, inte värmesytem?
Kommunalt vatten eller eget?
Är det tappvatten ligger det snarare i det lägre området av "normalt", är det värmesystem ligger det lite högt men inte mycket högt.
Jag tror nog det är värmesystemet, jag har aldrig sett en tryckmätare på inkommande vatten på det viset, har man eget vatten sitter den i närheten av trycktanken/hydroforen.
 
Hmm...tryckmätaren sitter ungefär 2 meter in på röret direkt efter vattenmätaren. Jag fick helt enkelt för mig att det måste vara inkommande vatten som mäts. Om man öppnar en vanlig vattenkran eller stänger den, reagerar mätaren. Röret går direkt ifrån vattenmätaren och alltså således inkommande delen från det kommunala vattnet, vidare mot bergvärmepump och varmvattenberedare.
 
7 - 8 brukar kommunalt vatten ligga på. Så den mätaren mäter säkert något helt annat.
 
En bild till. Längst upp vid röret mot taket ser du tryckmätaren. Röret kommer alltså direkt via inkommande nere vid golvet och går vidare mot bergvärmepump och vvb. ImageUploadedByByggahus.se1382462193.826860.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inkommande tappvatten? Då är väl knappast under 3 bar något att beteckna som ett högt inkommande tryck, snarare normalt till lågt?

Vem har satt dit tryckmätaren och varför valde man den skalan? En tappvatteninstallation ska normal vara "klassad" upp till 10 bar, vilket dock sällan är något praktiskt driftstryck.
 
Som information bor jag ganska högt upp, nästan i nivå med kommunens vattentorn. Fast om normalt är 7-8 bar är ju mätaren för klen ändå....lurigt.
 
Om du stänger av inkommande vatten där vid vattenmätaren och sedan öppnar en kran så borde mätaren i så fall ramla ner till 0, gör den det?
 
Huset är byggt 1981, då med vedpanna. Sedan 1999 med bergvärmepump. Väldigt noggrann tidigare husägare så jag är ytterst tveksam till att han skulle använt vilken VVS-klåpare som helst, men man vet ju aldrig helt säkert förstås.
 
vectrex skrev:
Om du stänger av inkommande vatten där vid vattenmätaren och sedan öppnar en kran så borde mätaren i så fall ramla ner till 0, gör den det?
Testar och återkommer.
 
Intressant!
Jag har aldrig sett en mätare på inkommande vatten.
Hursomhelst, 3 bar är inte för högt, i någon kommunal infobroschyr har jag läst att trycket kan vara 2-7 bar. De anläggningar för eget vatten jag micklat med har haft ett tryck på mellan 2 och 5 bar, det vanliga är att pumpen startar på ca 2,5 och stoppar på 4-4,5 bar, då upplevs trycket i kranarna normalt.
Nu blev jag nyfiken på vilket tryck kommunen levererar här, ska skaffa en manometer.:)
 
Testat att stänga vattnet. Trögt som tusan, men mätaren ramlade ner till 0.5 bar åtminstone, varpå frugan stod i duschen och undrade vad i hela h-e jag höll på med :surprised:

Vi upplever förvisso att det är ganska svagt tryck i vattnet här, men det förklarar ju ändå inte den lågt graderade mätaren. Skumt.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
EndZone skrev:
Som information bor jag ganska högt upp, nästan i nivå med kommunens vattentorn. Fast om normalt är 7-8 bar är ju mätaren för klen ändå....lurigt.
Då är vattentornet ca 30 meter högt(y). Om tidigare ägare var millimeterpedant kanske han ville ha koll på trycket för att det upplevdes lågt?
 
Det är inte så att förre ägaren har haft problem med trycket, och därför satt in en mätare för att se? Om man vet att man bor som du gör så behöver man ju inte en mätare som går till 10 bar, utan kan ta en "vanlig" för värmesystem som man har liggande.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är inte så att förre ägaren har haft problem med trycket, och därför satt in en mätare för att se? Om man vet att man bor som du gör så behöver man ju inte en mätare som går till 10 bar, utan kan ta en "vanlig" för värmesystem som man har liggande.
Så kan det förvisso vara, men varför krångla med att sätta in en mätare för att hålla koll på ett lågt tryck? Man kan ju ändå inte göra mycket åt saken menar jag. Kanske får höra med grannarna hur de upplever trycket. Men verkligen intressant med den där mätaren, det måste jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.