F
Tidigare ägare plockade (av någon korkad anledning, tror det var för det var fult och de tyckte inte det behövdes.) bort ett element i vårt hus. Ledningarna finns kvar och elementet ligger på vinden men behöver bryta upp golvet för att sätta tillbaka. Så med andra ord är det inget jag gör nu. Dock så tror jag detta har gjort att det blivit lite för högt flöde i rören i högra sidan av huset där elementet togs bort. I ett anslutande rum så susar elementet rejält men det går ner när jag sänker cirkulationspumpen och försvinner helt om jag stänger av pumpen. Finns det något sätt att minska ljudet på?

Kommer även få en LVVP snart. Nyare pumpar kanske har ännu långsammare pumpar? Har en Nibe 310 idag.
 
Bara sänka farten på pumpen och hålla koll på tempen, så inte kurvan behöver ändras.
 
Att tappa ur vatten ur systemet sänker ju trycket. Öppna luftningsventilen på ett element och låt lite vatten rinna ut tills man uppnår önskat tryck.

Så har i alla fall vi gjort vid behov.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Att tappa ur vatten ur systemet sänker ju trycket. Öppna luftningsventilen på ett element och låt lite vatten rinna ut tills man uppnår önskat tryck.

Så har i alla fall vi gjort vid behov.
Inte ett tryck utan ett flödesproblem.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Kommer även få en LVVP snart. Nyare pumpar kanske har ännu långsammare pumpar?
Nya cirkulationspumpar brukar oftast gå att ställa in för ”konstant” flöde / fast hastighet / ”konstant” tryck, med tre olika val på varje huvudval.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
J jonaserik skrev:
Bara sänka farten på pumpen och hålla koll på tempen, så inte kurvan behöver ändras.
Pumpen har tre steg och jag kör på den lägsta men det låter rätt mycket ändå.
 
Höj alla termostater lite samt förskjut kurvan på pannan ”nedåt”.
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
Höj alla termostater lite samt förskjut kurvan på pannan ”nedåt”.
.
Har redan alla termostater på max förutom i sovrum och sänkt kurva på pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.