Hej!

Har en varmvattenberedare i vedpannan. Då jag eldar ökar trycket så mycket att säkerhetsventilen öppnar, d.v.s. vid 7 bar. Som jag förstår det så utvidgas vattnet då jag eldar och vattnet har då ingenstans att ta vägen, då det sitter en backventil på ingående vatten till vedpannans varmvattenberedare! Man skulle ha haft någon form av expansionskärl, eller!?

Tacksam för svar!
 
Du får överhuvud taget inte elda om du inte har ett expationskärl. Har du inte ett någonstans ?? får du 7 bar så har du troligen ett slutet som är för litet eller så är det trasigt
 
Krilleman
Nej, inget expansionskärl på varmvattnet (alltså inte själva värmesystemet) endast säkerhetsventil ska finnas.

Den ska droppa vid uppvärmning alt vid hög förbrukning av varmvatten, och är ett tecken på att det fungerar som det ska!

Rinner/droppar den hela tiden är det däremot fel på den!
 
Jag har bytt säkerhetsventil, men det rinner hela tiden ändå! Så ventilen kan det inte vara fel. Backventilen satte rörmockaren in och det var då det började krångla! Finns det olika typer av backventiler, eller? Kan han ha satt in fel?
 
Tycker det låter lite knepigt, kan vara skit som kommit imellan tätningarna i ventilen, drar man några fullfräsare brukar de försvinna annars låter det som att du fått en dålig ventil.



mvh
 
Om man linar fast en säkerhetsventil med vanligt lin eller loctite snöre så kan snöret paja ventilen. Stäng av beredaren, gänga ur den och kolla att snöret/linet inte snörat in sig i ventilen. Detta skulle kunna hänt när den nya ventilen satts in.

Förutsätter att du vet hur allt är avstängt innan du gör detta.
 
Krilleman
Robinvvs skrev:
Om man linar fast en säkerhetsventil med vanligt lin eller loctite snöre så kan snöret paja ventilen. Stäng av beredaren, gänga ur den och kolla att snöret/linet inte snörat in sig i ventilen. Detta skulle kunna hänt när den nya ventilen satts in.

Förutsätter att du vet hur allt är avstängt innan du gör detta.
Jag hänger faktiskt inte med hur linet/snöret ska kunna paja den delen av säkerhetsventilen som tätar? Alltså precis under vredet. Detta har aldrig jag lyckats med dock... :x

Linet/snöret och tätningen är långt ifrån varandra!

500320.jpg
 
Jag har varit med om det, en 5 bar säkerhetsventil för värmesystemet pajade och snöret hade på något sätt lindat in sig in i kopplingen :S.

Denna var invändigt gängat och ganska nära vredet. Så.. man kan väl dubbelkolla även fast kanske hennes ser annorlunda ut...? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.