Hej forumet, har precis färdigställt en renovering inklusive nytt värmegolv, flytspackel, klinkers mm - döm öm min förvåning när jag ser att det nya golvet är 1,5 cm högre spackat än det tidigare. Det innebär att det blir en tvåstegs-tröskel in till badrummet som är en riktig snubbelfälla - ingen bra lösning alls - någon som har förslag på vad som gör att göra ? Kan jag be byggaren fräsa ned en del som gör ett fall mot entredörren ? allting är inkopplat och klart, såg detta först nu i fredags när jag inspekterade byggnationen.
 
Fall mot dörren öppet toppen, kör på det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
känns ju inte realistiskt, det är lika illa som bakfall och jag vill ha golvet i nivå med angränsande rum eller lägre ifall det blir översvämning.
 
BirgitS
Att lägga in golvvärme bygger på höjden och dessutom kan det nu vara bättre fall mot golvbrunnen så det låter rätt normalt att det blivit högre vid tröskeln. Det finns branschregler om hur stort fallet ska vara över hela golvet, ända från tröskeln, och det finns även en bestämmelse om att tröskeln ska vara minst 2 cm högre upp än golvbrunnen.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
BirgitS
O olof63 skrev:
Kan jag be byggaren fräsa ned en del som gör ett fall mot entredörren ?
Fräsa ner vad?
 
T
Det är väl bara att lyfta på foten 1,5 cm mer då bara än du gjorde innan. Eller är du en sådan som kasar fötterna längs golvet när du går?

Nej, skämt åsido du har fått bra svar redan som förklarar varför ditt golv är lite högre nu.

Ibland undrar jag hur folk kommer in genom sina ytterdörrar som brukar ha en rätt så hög tröskel jämfört med inner dörrar.......
 
Redigerat:
1.5 centimeter är inget att bråka om. Märks det ens? Vi fick spackla 3 cm på högsta stället för att få korrekt fall mot brunnen. Har oxå högre tröskel än innan. Ingen har snubblat än.
 
Tack, det var utmärkt fall i den gamla gjutningen, tror helt enkelt att de som spacklade lade för tjockt skikt och därför är hela plattan lite förhög upp, hade ju bara varit att sänka brunnen någon cm om det varit problem med fallet.
 
Hur får man enklast ned golvet 15 mm ? låter som rätt omfattande ingrepp.
 
Staffans2000
Här skulle en bild på tröskeln vara användbar. Eftersom jag inte kan se hur det kan vara ett problem.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Fanns det golvvärme innan? Om flytspackling ska göras om måste ju tätskikt brytas, kommer vara en stor kostnad för att få bort tröskeln.
 
yes, det var golvvärme innan, så det är ingen skillnad, men vad är dyrt i sammanhanget ? det är ca 10 kvm golvyta totalt. här är bilder på varsin sida.

Trägolvgolv möter mörkt klinkergolv med en distinkt övergångströskel, belyst i lågt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt klinkergolv med golvvärme som övergår till ett ljust trägolv, med tröskel mellan de två golven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
liksom ingen tröskel längre, mer som en liten trappa :)
 
för övrigt mycket bra forum detta, drivs det idellt ?
 
Hej.
När jag flyttade in i mitt hus för 27 år sen blev det just en dubbeltröskel på 26 respektive 31mm.
Totalt alltså 57mm.
Jag har aldrig upplevt ett problem med detta, och ej heller har någon klagat på tröskelhöjden.

Tittar jag på det med nya ögon upplever jag det alldeles för högt, men ett problem, nej!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.