Fick precis en offert från hantverkare som känns lite i överkant baserat på muntlig offert på en mindre del av det totala jobb som skall genomföras. Jobbet skall ta ungefär en arbetsvecka, kanske någon dag extra, men slår man ut offerten exklusive allt som inte är arbetskostnad hamnar det på ungefär två arbetsveckor.

I anbudet inkluderas följande för 35.000 kr efter rot exklusive resor och sophantering:
􀀐 Etablering
􀀐 Rivning av befintlig parkett, samt garderober
􀀐 Plattsättning av hall 300x600 klinker
􀀐 Plattsättning av kök 75x150 kakel (demontering av och återmontering av fläkt och eluttag ingår)
􀀐 Byte av kommod, spegelskåp och blandare i badrum
􀀐 Återkoppling av vvs och el efter byte av bänkskiva.
􀀐 Material (primer, fix, fog, skyddspapp, skurduk, tejp, dammsugarpåse, svarta sopsäckar, kakelkryss)

Området i hallen cirka 6 kvm, avrundat uppåt.
Området i kök (OBS EJ borttagning av gammalt kakel) cirka 3,5 kvm, avrundat uppåt.

Låter detta vettigt?
 
Du har en punkt återkoppling av vvs och el efter byte av bänkskiva. Jag ser ingen punkt om byte av bänkskiva?

Om du idag har parkett, och det skall läggas klinker. Då beror det ju på om underlaget behöver någon försärkning. är det betong under parketten så kanske det är enkelt. men om du har träbjälklag, eller uppreglat från ett betongbjälklag, då krävs rätt omfattande arbete för att få till ett underlag som är styvt nog för plattsättning.

Även om det är betong så är det stor risk att det är för ojämnt för de stora plattorna. kan behövas en flytspackling.

Om vi bortser från risken med underlaget så känns det som ofereten är lite i överkant, men om du vill ha detta som fastpris, så får du räkna med att hantverkaren lägger på en riskmarginal på kanske 25% eller mer.

Du har minst 3 olika typer av hantverkare som skall in, elektriker, rörmokare, snickare och plattsättare. på många firmor gör plattsättaren även de i det här fallet begränsade snickerijobbet, eller tvärtom. Sådant ökar overheadkostnaderna, och risken för tidsförlust, om ena kategorin inte blir klar i rätt tid osv.

Att de tar upp kakelkryss i materialspecifikationen ser inte seriöst ut. Har fått uppattningen att en proffsig plattsättare aldrig använder kryss.

Om det är svårt med transporter av material och rivningsmaterial, så går tiderna upp en del.

Även om du räknar bort kostnader för resor och sophantering, så innehåller redovisning av sådana kostnader oftast bara själva reskostnaden och tippningsavgifter, restid och tid att köra till tippen går som arbetstid.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Du har en punkt återkoppling av vvs och el efter byte av bänkskiva. Jag ser ingen punkt om byte av bänkskiva?

Om du idag har parkett, och det skall läggas klinker. Då beror det ju på om underlaget behöver någon försärkning. är det betong under parketten så kanske det är enkelt. men om du har träbjälklag, eller uppreglat från ett betongbjälklag, då krävs rätt omfattande arbete för att få till ett underlag som är styvt nog för plattsättning.

Även om det är betong så är det stor risk att det är för ojämnt för de stora plattorna. kan behövas en flytspackling.

Om vi bortser från risken med underlaget så känns det som ofereten är lite i överkant, men om du vill ha detta som fastpris, så får du räkna med att hantverkaren lägger på en riskmarginal på kanske 25% eller mer.

Du har minst 3 olika typer av hantverkare som skall in, elektriker, rörmokare, snickare och plattsättare. på många firmor gör plattsättaren även de i det här fallet begränsade snickerijobbet, eller tvärtom. Sådant ökar overheadkostnaderna, och risken för tidsförlust, om ena kategorin inte blir klar i rätt tid osv.

Att de tar upp kakelkryss i materialspecifikationen ser inte seriöst ut. Har fått uppattningen att en proffsig plattsättare aldrig använder kryss.

Om det är svårt med transporter av material och rivningsmaterial, så går tiderna upp en del.

Även om du räknar bort kostnader för resor och sophantering, så innehåller redovisning av sådana kostnader oftast bara själva reskostnaden och tippningsavgifter, restid och tid att köra till tippen går som arbetstid.
Tack för ditt svar.

Bänkskiva i kök monteras av en stenfirma men de har ej behörighet för vvs & el, därmed denna punkt. Dock känns el lite överflödigt att lägga till då såvitt jag vet enbart handlar om en vanlig stickkontakt från diskmaskin som jag själv trycker in i vägguttaget.

Underlaget i hall är troligtvis betong sade projektledaren när han var där, byggnad från 2008 av JM. Dock värt att nämna att initial kontakt var enbart för jobbet kring hallen och då fick jag ett fastpris på 8600 inklusive resor och sopor. Därför jag ryggade tillbaka på 35000 när vi lade till lite annat.

Det var aldrig uttalat om detta var ett fastpris eller ej, utan vi fick ett anbud via mail utan specificering huruvida det är fast eller ej.

Mycket riktigt att rörmokare och elektriker skall in i mixen och det var min kontaktpersons förklaring till varför priset gick från 9000 till 35000 utan att jobbet egentligen fyrdubblades i omfattning. Låter i mina otränade öron som en rätt klen förklaring till en så brant upptrappning.

Resekostnader står specat och är 500kr/h inkl. moms. ROT på detta? Han nämnde att det inte är han själv som hämtar upp BIGBAG så blir väl en separat firma för det kanske. ROT på upphämtning av BIGBAG?
 
Reagerade också på kakelkryss! Ingen "äkta" plattsättare använder inte kryss, inte ens snöre. Bara om det är riktigt tunga plattor på vägg.
Den delen gör att man undrar hur seriöst resten är, dock så behöver man veta mer vad som faktiskt ingår i arbetet inkl material.
Att speca resekostnader per timme har jag aldrig varit med om!?
Rot kan du aldrig få på BigBag
Går man på det som är skrivet på offerten och dina kvm, så bör det göras rätt enkelt
på en vecka, matarialdelen är ju inga pengar, så runt 23.00:- 25.000:-. Och det är innan rot.
 
Redigerat:
Jörgen Ö skrev:
Reagerade också på kakelkryss! Ingen "äkta" plattsättare använder inte kryss, inte ens snöre. Bara om det är riktigt tunga plattor på vägg.
Den delen gör att man undrar hur seriöst resten är, dock så behöver man veta mer vad som faktiskt ingår i arbetet inkl material.
Att speca resekostnader per timme har jag aldrig varit med om!?
Rot kan du aldrig få på BigBag
Gällande kakelkryss vet ni mer än mig, visste inte att detta är något man bör reagera på. Han har fått lysande recensioner på reco.se, uteslutande 5:surprised:r.

Vad som faktiskt ingår är uppspaltat i mitt första inlägg. Vad mer behövs information om? Materialkostnaden uppgår till 4704kr enligt offerten. Arbetskostnad 30.000 efter rot.

Det står specifikt vad som ej ingår i anbudet och där står resor för hämtning av material och kostnad för detta vilket är 400kr/h exkl. moms.
 
Såklart han har lysande rescentioner på Reco!
Det där skulle jag inte lita på ett dugg, en riktig hantverkare behöver inte ha rescentioner på dessa sidor.
Med tanke på det du skrivit som ingår i offerten så ÄR det ett överpris, punkt!
Finns felaktigheter i offerten som gör mig misstänksam, bl.a materialkostnaden, det specade materialet är kanske 500:-. För att komma upp i 4.000:- måste det finnas mer material.
Och som sagt, BigBag säckar kan du aldrig få rot på.
Reseersättning ränknar man aldrig per timme...så nja säger jag!
(Jobbat som hantverkare i 35år, 90% mot konsument)
 
Omdömen på rena "omdömessajter" skall man vara lite försiktig med. Det är mer regel än undantag att företagen skriver själva där, samt att flera av de sajterna systematiskt tar bort negativa omdömen på uppmaning från företagen.

Om man läser omdömen på den typen av sajter, och läser några stycken om samma firma, så får man ofta snabbt en känsla av att samma formuleringar upprepar sig.

Ofta kan en firma ha noll omdömen på två år, sedan plötsligt 5 st samma kväll, inget i en vecka och så 3 samma kväll osv. Också ett säkert tecken på falska omdömen.

Skaffa äkta omdömen från kunder som nyligen anlitat firman. Ta reda på om det blir samma hantverkare som skall jobba hos dig. Många företag på hantverkaförmedlingssidor har ingen egen personal, de anlitar enbart olika underentreprenörer för varje uppdrag. Ofta direkt "import" från något låglöneland, folk som aldrig sett en hammare tidigare.
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
hempularen skrev:
Omdömen på rena "omdömessajter" skall man vara lite försiktig med. Det är mer regel än undantag att företagen skriver själva där, samt att flera av de sajterna systematiskt tar bort negativa omdömen på uppmaning från företagen.

Om man läser omdömen på den typen av sajter, och läser några stycken om samma firma, så får man ofta snabbt en känsla av att samma formuleringar upprepar sig.

Ofta kan en firma ha noll omdömen på två år, sedan plötsligt 5 st samma kväll, inget i en vecka och så 3 samma kväll osv. Också ett säkert tecken på falska omdömen.

Skaffa äkta omdömen från kunder som nyligen anlitat firman. Ta reda på om det blir samma hantverkare som skall jobba hos dig. Många företag på hantverkaförmedlingssidor har ingen egen personal, de anlitar enbart olika underentreprenörer för varje uppdrag. Ofta direkt "import" från något låglöneland, folk som aldrig sett en hammare tidigare.
En kollega anlitade firman för totalrenovering av toalett och blev mycket nöjd, det min kollega beskrivit är precis det som står skrivet på reco, därav jag tänkte att det nog är genuint.

Mycket riktigt är han ensam och utför inte jobben själv.
 
Material som inte finns med i offerten är väl någon form av utfyllnad mellan betong och klinker. Han nämnde att det kommer behövas något form av skum(? kan ha misstolkat detta) för att komma upp till samma nivå som parkett. Primer är väl just för att förbereda för något ytterligare ovanpå? Även list mellan klinkers och parkett, dock går väl en vanlig metallist inte på så många kronor?
 
Jag kan tillägga att min erfarenhet av omdömessajter kommer framförallt från moderator uppdraget här. När vi undersöker ett inlägg där någon ger omdöme här, och jag blir osäker på äktheten, då hittar man ofta identiska formuleringar på olika omdömessajter för firman, men där andra omständigheter i omdömet inte stämmer med det som skrivs här. Och då läser man omdömena med lite mer kritiska ögon.
 
Det är två saker som gör att ett sådant jobb tar tid.

Det ena är rivning. Att riva, i sig, går väldigt fort. Men materialet måste ju ut, och bort. Sannolikt är inte tanken att han bara ska slänga ut det genom ytterdörren. Utan det ska bäras bort och lastas på ett släp, och köras till tippen. Sedan tillkommer städning.

Det andra är etablering. I och med att det är flera delmoment i arbetet, krävs olika verktyg. Dessutom mycket rengöring, i och med att det ska blandas fix och fog. Att lägga 6 m2 med kakel/klinker tar inte lång tid. Men innan man har plockat fram allting, tills allting är bortplockat och rengjort tar en jäkla tid. Det spelar ingen roll om det är 1 eller 20m2.
Sen ska badrummets inredning rivas och städas. Där måste man vara försiktig, så inga ytskikt skadas. Det är liksom inte bara att ta kofoten, om något krånglar. Sen ska nya hål borras, pluggas och fylla silikon. Det är lätt att tro att det går jättefort. Men det är inte som på TV, där alla verktyg, och allt material bara ligger där. Vart man ska borra och skruva får man också mäta sig till.
Sen är det nya verktyg och material till köket som ska fram. Själva jobbet ska göras och det ska städas och plockas undan.

Jag säger därmed inte att priset är rätt. Det beror helt på hur mycket plats det finns i huset att vara på. Hur lätt det är att få in och ut allt material. Samt en massa andra smådetaljer.
 
Jag måste komma till och från jobbet och jag hade ingen tanke på att öva längdhoppning så han föreslog att plattsätta halva hallen i taget så att ett mindre skutt tar mig förbi det troligtvis inte torkade området som precis lagts. Kan detta bidra till ökad kostnad kanske?

Övrigt arbete blir att i kommoden fräsa ut hål för vattenledningar så att den passar, men det tar väl inte så värst lång tid.
 
AG A skrev:
Det är två saker som gör att ett sådant jobb tar tid.

Det ena är rivning. Att riva, i sig, går väldigt fort. Men materialet måste ju ut, och bort. Sannolikt är inte tanken att han bara ska slänga ut det genom ytterdörren. Utan det ska bäras bort och lastas på ett släp, och köras till tippen. Sedan tillkommer städning.

Det andra är etablering. I och med att det är flera delmoment i arbetet, krävs olika verktyg. Dessutom mycket rengöring, i och med att det ska blandas fix och fog. Att lägga 6 m2 med kakel/klinker tar inte lång tid. Men innan man har plockat fram allting, tills allting är bortplockat och rengjort tar en jäkla tid. Det spelar ingen roll om det är 1 eller 20m2.
Sen ska badrummets inredning rivas och städas. Där måste man vara försiktig, så inga ytskikt skadas. Det är liksom inte bara att ta kofoten, om något krånglar. Sen ska nya hål borras, pluggas och fylla silikon. Det är lätt att tro att det går jättefort. Men det är inte som på TV, där alla verktyg, och allt material bara ligger där. Vart man ska borra och skruva får man också mäta sig till.
Sen är det nya verktyg och material till köket som ska fram. Själva jobbet ska göras och det ska städas och plockas undan.

Jag säger därmed inte att priset är rätt. Det beror helt på hur mycket plats det finns i huset att vara på. Hur lätt det är att få in och ut allt material. Samt en massa andra smådetaljer.
Absolut, men det är fortfarande inte mer än en veckas jobb, och visst, vissa moment bör man vara två på =dubbla kostnaden, men det är fortf ett överpris. Allra helst iom att det efter rot.
Samt sophämtning skulle ju ske med BigBag = ca 2.000:-
Dessutom skulle resor mm tillkomma om jag förstod rätt, där resor räknas per timme! och inte fast pris eller per km.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.