A
Jag har haft hem en massa olika hantverkare för att lämna offert för att renovera mitt badrum efter fuktskada. Jag blir smått chockad över de otydliga och dåligt utformade offerterna man får även av godkända seriösa hantverkare. Jag börjar undra om det är jag som ställer för höga krav.

Vad tycker ni en offert ska innehålla?
 
På en normal badrumsoffert brukar jag ha med;

Vad som ingår, detaljerat för bådas skull. Ibland med hänvisning till kundens förfrågningsunderlag.
Priset inkl. moms och material. Numer specificeras även arbetskostnaden för ROT-avdragets skull.
Någon rad om att arbetet utförs i enlighet med gällande branschregler.
Betalningsvillkor.
Timdebitering och materialpåslag vid tillkommande arbeten.
Eventuella reservationer och förtydliganden.
Bäst före-datum på offerten.
Kontaktuppgifter och krav på skriftlig beställning.
 
A
Tack! för svar (trots mitt lite röriga inlägg med /FONTER som inte borde skickat med )

Jag har fått flera offerter där det står lite ung vad som ingår typ rivning och installation av bla bla bla. Jag har sen bara har fått en klumpsumma med rotavdraget redan draget.

När jag har påpekat att jag vill ha en offert där det framgår vad som är materialkostnad och arbetskostnad och utan ROT-avdrag (dividera med 2 kan jag göra själv) så har hantverkarana bara inte hört av sig igen. Är det jag som är gnällig?

Ska man alltid utgå ifrån att det är inkl moms om det inte står?

På en del offerter jag fått framgår det inte ens om det är kronor eller euro! men det kanske man kan ta för underförstått att det är kronor . eller?
 
offerterer till privatpersoner skall vara med moms.
 
optimum
Jag tror att det är problematiskt för vissa företag att speca allt.
Antag att man har följande egan kalkyl

Material
Arbetskostnad
Resor
Oförutsett (den del man inte friskriver sig från i offerten)
Vinst
------------
Offertpris

I denna gäller ROT endast rubriken Arbetskostnad

Kan vara en av orsakerna varför man inte får en detaljerad kalkyl.

Om man annars bakar ihop allt förutom material så kan man plocka ut mer ROT men problemet blir när skattmasen kommer fram till att man är dubelt så många på företaget i förhållande till antalet anställda.

mvh Roland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.