Hallå!

Jag har en fundering om jag möjligen har för dålig ventilation i mitt garage.
Drygt 40m2 golvvärme och ca 15c varmt. När jag kör in en snöig/blöt bil så blir det fruktansvärt fuktigt i garaget, uppemot 70-80% tills vattnet har torkat upp. Jag rakar ner det mesta i avloppet.

Men, är det för lite ventilation? Har en tilluft på 130mm och en frånluftsfläkt (Fresh intellivent) på 130mm.
Jag kör fläkten ganska hårt när jag kör in en snöig bil så den ska dra ut fukten från garaget, men det ser ut som att fläkten suger mer luft än vad som kommer in. Kolla bilderna på t.ex tröskeln in till garaget, det blir alldeles blött i träet innan garaget har torkat upp, Ser ut som att det sugs luft t.ex genom tröskeln..? Tröskel m.m torkas upp när det blir mindre fuktigt i garaget.

Borde jag sätta in mer tillluft eller är detta vanligt när det blir mycket fuktigt i garaget? Tänker att det går ut mer luft än vad som kommer in och därför börjar det sugas genom alla småhål osv som finns.
Garaget är plastat tak/väg.
 
  • Blött tröskelträ och kondens på garagevägg som indikerar dålig ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktig trätröskel i ett garage med synliga kondensdroppar bredvid ett snötäckt utomhusområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ventilationsfläkt på en vit vägg ovanför en våt vit tröskel i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Frånluftsfläkt (Fresh intellivent) på vägg över ett vitt skåp i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktmarkeringar på en trätröskel inne i ett garage, där tröskelplanken möter en vit golvbeläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläkten kan inte suga ut mer luft än vad som kommer in. Hade den gjort det hade garaget blivit lufttomt.
Ser inte så farligt ut på dina bilder tycker jag.
 
Jag tror det blir svårt att ventilera ut all fukt som en bil kan dra in, dessutom med en rimlig energiförlust.

Prova en bra luftavfuktare och försök att torka av bilen innan du kör in.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Det kan inte bli så att man får för mycket undertryck och då börjar det sugas genom alla små läckor?

Tänker hur vet man att man har någorlunda ”rätta flöden”?
 
Att det för mycket undertryck är ett litet/obefintligt problem jämfört med det vatten som bilen tar med sig in.

Ventilationsnormen gällande bostäder är att all luft skall bytas ut varannan timme.
För att ventilera ut den stora mängd vatten din bil ger krävs en betydligt större luftomsättning än normen.

Du kan kolla upp din fläkts specifikation och räkna hur stor mängd av luften i ditt garage som byts ut per timme.
 
Ditt garage har en volym på ca 100m3.

Fläkten gör följande enligt datablad,
Prestandadiagram för olika fläktar med axlar för tryck i Pa och flöde i m³/h och l/s.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså, fläkten är utformad till ett våtrum / badrum som är uppskattningsvis på ca 10m2 alltså en volym på ca 25m3.
För att få samma ventilation som i ett badrum behöver du minst fyra fläktar i ditt garage.
Sedan drar du in betydligt mer vatten i garaget med bilen än vad som blir kvar i ett badrum vid en betydligt lägre temperatur.
 
Det du behöver är en avfuktare i garaget. Köp en bra och du kommer ha det lagom torrt och fint utan krångel
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.