Hej!

En firma monterade ett flertal fönster och dörrar hos oss 2018. Det är PVC och ett av fönstren har börjat hänga snett så att det knappt går stänga.

Kontaktade firman som menade att det finns någon skruv (insex) som man kunde justera med. Kunde lokalisera två insex skruvar och började testa lite, men det händer typ inget. Bifogar bild på hur konstruktionen ser ut. Ni får gärna titta och ge mig förslag på vart och hur mkt man ska skruva. Har bara sett insex på undre beslaget.

PVC-fönster med öppet hängande beslag och synliga insexskruvar för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PVC-fönster som hänger snett, med fokus på undre beslaget där två insexskruvar syns för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns 2st justeringar på det nedre gångjärnet samt 2st justeringar högst upp på fönstret i bakkant.
Den nedre är i sidled samt höjdled, de övre är hur när karmen fönstret ligger när det är stängt samt en justering i sidled.
Utöver det så kan man ibland behöva slå bort den glasningslisten och byta storlek klossar om inte befintlig justeringsmån är tillräcklig.

Gjorde en snabb sökning och hittade följande illustrationer.
https://gerad.info/byggnad/renoveri...reparation-justering-och-underhll-av-pvc.html
diy-reparation-justering-och-underhll-av-pvc_5.jpg
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Det finns 2st justeringar på det nedre gångjärnet samt 2st justeringar högst upp på fönstret i bakkant.
Den nedre är i sidled samt höjdled, de övre är hur när karmen fönstret ligger när det är stängt samt en justering i sidled.
Utöver det så kan man ibland behöva slå bort den glasningslisten och byta storlek klossar om inte befintlig justeringsmån är tillräcklig.
Det kändes ganska omständigt. Firman nämnde inget om att man skulle justera den ngn om året eller liknande.

Kan du förklara vart jag ska skruva?
 
Oftast räcker det att justera på det undre gångjärnet men ibland krävs det även att man även justerar i sidled i ovankant.
Vad du ska skruva på beror på var fönstret tar i.
 
1 123abc skrev:
Oftast räcker det att justera på det undre gångjärnet men ibland krävs det även att man även justerar i sidled i ovankant.
Vad du ska skruva på beror på var fönstret tar i.
Ska fönstret vara så här löst på ovansidan?

 
Det är egentligen hela undersidan som typ måste upp.

 
Det är normalt.
Justera fönstret enligt bilden jag postade i tidigare inlägg tills fönstret går fritt.
Kontrollera var fönstret tar i och hur du vill flytta fönstret i karmen så vet du vilka skruvar du ska justera och hur.
Om fönstret ska upp så justerar du i höjdled på det nedre gångjärnet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det är normalt.
Justera fönstret enligt bilden jag postade i tidigare inlägg tills fönstret går fritt.
Kontrollera var fönstret tar i och hur du vill flytta fönstret i karmen så vet du vilka skruvar du ska justera och hur.
Om fönstret ska upp så justerar du i höjdled på det nedre gångjärnet.
Har fått till det någorlunda, får finjustera litegrann. Tack för dina tips :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.