Svärmor hyr sedan lång tid ett underbart litet torp av Fastighetsverket. Hon har enligt hyresavtalet underhållsansvar, och eftersom fönstren inte underhållits över huvud taget på många år blev hon till sist tvungen att anlita en byggnadsvårdsfirma för att helrenovera dem 2014. Redan året därpå, 2015, såg de dock ut som på de bifogade bilderna: Färgen har återigen spruckit och faller av i flagor, och även kittet har spruckit sönder. Vatten har trängt in och rost från fönsterstiften sipprar ut.

I offerten stod följande: "Fönstren renskrapas fråm gammal färg och glasas ur. Bågarna oljas med rå linolja och kittfalsarna schellacklackeras. Vi kittar med rent linoljekitt av hög kvalité och bågarna målas därefter med tre lager linoljefärg. (...) På alla arbeten lämnas två års garanti. För oss är det viktigt att lämna ett gott resultat av hög kvalité och lång livslängd. Inte minst för att vi är måna om att få återkommande kunder och goda referenser."

Offerten verkade således bra och förtroendeingivande, och firman framstod som seriös, men med facit i hand står vi nu villrådiga:

1) Är det rimligt att det ser ut på det här sättet redan efter ett år?
2) Syftet med målning och kittning är ju inte i första hand estetiskt, utan att ge trävirket ett långvarigt skydd mot fukt och rötskador. I detta skick är väl träet ganska oskyddat? Visst måste väl någon åtgärd vidtagas snarast?
3) Bör Svärmor reklamera?

Jag skulle bli mycket tacksam för kloka råd och synpunkter.
 
  • Fönster 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är inte rimligt. Dessutom har de ju lämnat två års garanti så det är ju ingen diskussion om att de ska åtgärda. Min spontana och amatörgissning är att de slarvat med att olja in falsarna och därmed har det torra träet dragit ur fukten ur kittet.
 
Antar att det bara är ytterrutorna som är vidgjorda?

(För innerrutorna ser inte ut att ha fått omvårdnad på länge. (Sprucket/torkat kitt med dito färg.) Vilket betyder att det finns risk för att innerrutorna inte är lufttäta och det bildas kondens på ytterrutorna, även om det med största sannolikhet brukar bero på dåliga tätlister, (att det blir kondens alltså).)

Ytterruta:
Är lite osäker på orsaken till att färgen spruckit över kittet.
Det ser ut som det kan göra när det är gammalt delvis torkat kitt, och tid att måla om. Det ska det ju dock uppenbarligen inte vara. Jag vet att nykittade fönster med nypålagd linoljefärg kan få skrynklad färg, men spricker gör inte äkta linoljefärg förrän den är rejält gammal och ligger i tjocka lager, om ens då. Däremot beter sig alkydoljefärg på detta sätt, men även då först när den börjar bli lite äldre.

Annars är det om kittet har torrspruckit under, men det ska det inte kunna vara om det är nykittat.

Så i detta stadiet är min gissning att det kanske inte varit äkta linoljefärg, (= lacknafta och alkydolja har aldrig varit i närheten av varje sig färg eller pensel), eller att kittet ev inte varit "färskt".
 
Tack för svaren!

#2 = Mexitegel: Jag antar att du menar olja, inte fukt? Verkar isåfall som en rimlig hypotes.

#3 = Oldboy: Ja, du har helt rätt - det är bara ytterrutorna som åtgärdats. Innerrutorna är lösa, sitter med hakar och tas ur helt på sommaren. På hösten sätts de i och är med all säkerhet inte lufttäta. En del fönster är "tätade" med fönsterlav (det som man brukar ha i adventsljusstaken och som ofta felaktigt kallas vitmossa) i mellanrummet mellan inner- och ytterrutor, men det är enbart en traditionsenlig dekoration. Torpet står ouppvärmt på vintern eftersom det inte finns några vattenledningar att hålla varma, så luftens fuktighet och temperatur torde vara densamma inne som ute. Ingen varm, fuktig luft från dush eller långkok som kondenserar, alltså.

Ja, kittet på utsidan ser ut ungefär som det gjorde före renoveringen, fast inte lika illa. Färgen är sprucken, inte skrynklig. (Fast jag vet precis vad du menar: sådant där rynkskinn som bildas när man har lagt på linoljefärg för tjockt. Det är det inte i detta fall.) Nä, linoljefärg brukar väl spricka i pyttesmå rutor, "ormskinn", och alkyd i större rutor, "krokodilskinn", har jag fått lära mig. Här tror jag att det är det underliggande kittet som har spruckit, och att färgens sprickor sedan beror på detta. Kanske är det som ni föreslår: Dålig grundoljning och/eller gammalt kitt...?
 
Kerstin Larsson skrev:
Tack för svaren!
Verkar isåfall som en rimlig hypotes.
Ja, naturligtvis :)
 
Och shellack är ännu tätare än linolja, och ger ett permanent tätt skikt så att träet inte kan dra ur olja ur kittet.

Om kittet torkar/spricker på bara 1 år så är det någonting som är fel. Är tveksam till om ens helt obehandlat kitt exponerat fritt i luften skulle torrspricka på bara 1 år?

Men om de lämnat 2 års garanti så är det väl bara att be dem komma och titta och åtgärda/göra om. Be dem förklara/visa vad det är som orsakat detta.

Ser det likadant ut på alla sidor (norr, öst, syd & väst)?
Var alla fönster i lika dåligt skick innan?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Om kittet torkar/spricker på bara 1 år så är det någonting som är fel. Är tveksam till om ens helt obehandlat kitt exponerat fritt i luften skulle torrspricka på bara 1 år?
Torrt trä suger otroligt mycket, det är inte jämförbart med att ha kitt fritt i luften :).
 
Nu är jag ingen expert på riktig linoljefärg men brukar den verkligen flaga på det där viset?
 
Det där ser ut som när man grundar med oljebaserad färg/grundolja och målar över med vattenbaserad färg innan det underliggande har torkat ut ordentligt. Målarfirman hade för bråttom. Skulle valt oljebaserad färg istället.
 
M
Johan Gunverth skrev:
Det där ser ut som när man grundar med oljebaserad färg/grundolja och målar över med vattenbaserad färg innan det underliggande har torkat ut ordentligt. Målarfirman hade för bråttom. Skulle valt oljebaserad färg istället.
Det står ju att dem målat mef linoljefärg.

Jag skulle också vilja tro att kittet har torrspruckit. Linolja skall aldrig spricka någonsin. Oljan lakas med tiden ur och kvar blir färgpigmentet som börjar färga av sig likt slamfärg.

Har man öst på tjocka lager linoljefärg kan säkert saker hända, men rätt målat så flagnar det aldrig.
 
Jag hoppas ni reklamerat eller bett företaget komma ut och kika. Jag har själv renoverat mina fönster på samma sätt som företaget angav att de gjorde. Ser ej ut som på bilderna alls, även om det enligt ovan kan bli skrynkligt, särskilt om man blaffat på med färg (ska ju läggas tunt och "masseras" på). Det ska dock inte spricka upp.

Man ser inte riktigt detta på bilden men om man är orolig för röta bör man också kolla springorna mellan understycket och sidorna (på själva ramen alltså). Man kan pilla in kitt och måla över dessa för att täta. Ingick dock kanske inte i offerten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.