Hej!

Har ett 60-tals hus med självdrag. Huset är på 1 plan med källare (84 + 80 kvm). Frånluft i kök och badrum och inga ventlier på plan ett. I Källaren sitter det ventiler i alla rum utom i pannrummet. Efter hand som jag renoverar (osb+gips på väggar och gips i taket) så blir det mycket tätare. Man märkte rätt snabbt att luften blev sämre och mer källarlukt kommer upp. En snabb lösning var att montera fönsterventliger i de gamla otäta fönsterna och det hjälper bra. Planerar att byta fönster inom ett år oxå fråa om man skall satsa på fönsterventiler på de nya eller man skall ha tilluften i fasaden istället.

Vad är skillanden? Finns samma möjligheter till ljuddämpning och pollenfilter. Bor nära en järnväg så jag vill ha en lösning som läcker så lite ljud som möjligt.

Är även i tankarna på FTX eller liknade. Har gott om plats på vinden men det kanske är en onödig kostnade. Man kanske kan få rätt på självdraget för betydligt minrer pengar.

Mvh
Magnus
 
Var i liknande situation 70tals hus bytt fönster.
Satte in ftx, har aldrig haft så bra inomhusmiljö efter det.
Tycker inte självdrag är nå vidare faktiskt varken före fönsterbyte och absolut inte efter.
 
Tycker absoluta FTX låter intressant. Är väl mer det att jag måste byta uppvärmningen. Med nya fönster, isolera vinden och andra åtgärder så blir det en del pengar.

Vad kan man räkna i runda slänga att det kostar. FTX för ett hus på 84 m2 (4rok) plus källare. Räder 50k, 75k, 100 eller var landar man?
 
Är det självdrag i plåtkanaler så är de redan klara och det är tilluftskanalerna som skall kompletteras..53000;- inkl montage för komplett injusterat system med Heru 100 agregat i ett 140 kvm hus i ett plan är ett nyligen gjort 70-talshus utom storstadsbebyggelse är ett ex.Sitter däremot frånluftsventilerna idag i en murad skorsten kan det bli lite värre och framför allt bökigare med kanalerna från källarplan
 
Så det behöver inte bli jättedyrt. Kanaler kan jag lägga själv och all håltagning och don. Men räkna på luften, göra aggregat installation och elinstallation lämnar jag tills de som är bra på det. Källaren har fasadventiler i samtliga rum. Jag har möjligehet att dra ner ett spirorör i ett schakt i köket. Blir ett utrymme bredvid kylen. Ett hål genom bjälklaget så är jag nere och landar i hallen. Frågan är om det hjälper till med klimatet där nere.
 
Hej
Bor själv i 60- talshus, Englands med självdrag. Bytt pelletspanna mot bergvärme för 2 år sedan. Satte i samband med detta in en mekanisk frånluftfläkt i pannrummet för att bibehålla cirkulationen. Fick anmärkning på besiktning för 3 år sedan om att tilluft saknades i sovrum men har först nu satt in väggventiler. Vilken skillnad !Kostade nästan gratis men känns direkt på luftkvaliten.
 
Skulle stått Enplans ovan men stavningskollen ställde till det....
 
Det är ju en lösning att låta källaren köra självdrag via en frånluftsfläkt. Och så kör man FTX på plan 1. Har öppen trappa ner till källaren. Bara inte FTX-anläggningen börjar dra luften från källaren och man tappar effekten i andra rum. Men det kanske man kan ställa in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.