Turen har kommit till smygar och fönsterbänkar.

Eftersom huset går i allmoge/sekelskiftesstil så vill jag ha breda profilerade foder runt fönster och dörrar.

Smygarna, ungefär 140 - 150 m totalt hade jag tänkt bygga av limfog. Inte mdf, då jag inbillar mig att målad limfog harmonierar bättre med övriga snickerier.

Här i Uppsala verkar det vara K-rauta som har bäst priser och sortiment.

MEN, hur jag än räknar och pusslar med måtten så blir det massor av spill.
Men det kanske är ofrånkomligt, eller?

Tror ni en snickerifabrik kan vara ett ekonomiskt gångbart alternativ?
Få färdigkapade smygar. :rolleyes:
 
Tack, Allmogesnickerier har fina grejor, men när jag räknade lite på deras priser så blev det väldigt mycket dyrare än att kapa själv. Tog även hänsyn till spillet.

Någon som har ett annat förslag, gärna billigare.
 
Limfog finns i väldigt många fler dimensioner än det du ser i hyllan på kruta. Du kan säker hitta längder som ger mindre spill.
 
Självfallet finns andra leverantörer än de K-rauta säljer.

Tänkte om någon faktiskt beställt limfog-smygar från en snickerifabrik. Och blivit nöjd med både pris och resultat.
 
Om du ändo ska måla varför inte använda mdf ?
 
manjana skrev:
Självfallet finns andra leverantörer än de K-rauta säljer.

Tänkte om någon faktiskt beställt limfog-smygar från en snickerifabrik. Och blivit nöjd med både pris och resultat.
Jag antog att du skulle fräsa till profilerna själv, det kanske var fel.
 
Ska ha golvsocklar, fönster och dörrfoder i trä. Tror det blir bäst att ha trä i smygar och fönsterbänk också.
Men tack ändå för tipset.

Tror jag ska dammsuga marknaden på möjliga leverantörer av limfog.
 
Hmm finns tydligen fler Sälen :)
Men prova med mindre snickerier, ett jag kontaktade hade i måtten 240x120cm och dom grovkapade åt mig så fixade jag rätt mått själv
 
Så här gjorde jag :) tyckte det vart snyggt! Köpte allt på XL bygg. Använde MDF till salningarna, tycker det är smidigast

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
-RB- och 4 till
  • Laddar…
Inte pjåkigt Johnsvi :)

Bred golvsockel, breda foder.
Och svanhalslist
 
Jag använde limfog som jag köpte på ett byggvaruhus. De var av ganska dålig kvalitet så jag fick slipa och spackla en hel del för att de skulle bli bra.

Jag använde MDF till ovanvåningen, nackdelen där är att när det regnar in (och det gör det alltid någon gång) så sväller MDF'en även om jag målat den typ 3ggr.

/N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.