Ja. Hur ska det egentligen göras? Mattgubben sa att jag skulle använda fönstersmygar i målad MDF men en av tillverkarna jag mailat sa att deras smygar ej ör godkända för våtrum. Ska maila Södra också.

Det är alltså ett nytt badrum som jag bygger och fönstren är minst 2 m från dusch. Frånluft sköts av en Intellivent.

Hur ser det ut hos er andra med plastmatta/vägg?
Lägg upp en bild!

Är nästan säker på att en granne med Smålandsvilla från 2010 har smygar i MDF. Har i inte hunnit kolla än då det är sjukstuga på all håll och kanter nu...
 
MDF blir utmärkt. Stryk 2-3 gånger med snickerifärg.
 
Har nu kollat på två badrum. Första grannen (Smålandsvillan, 9år) hade en blankare yta på smygarna än de vanliga färdigmålade i bygghandeln. Kan ha varit MDF som målats en extra gång. Inga skador.

Andra grannen hade vanlig färdigmålad MDF med ej målade kapsnitt. Det hade börjat svälla trots att det bara är ca 2 är gammalt. Dock har han en ångduschkabin rätt nära fönstret.

Johan, menar du att man ska stryka de redan målade smygarna från bygghandeln med snickerifärg eller tänkte du på egentillverkade?
 
Du skulle kunna lägga på ett lager båtlack på kapsidorna (om det nu går att få vanlig färg att första på det)
 
Vi monterar fukttrög mdf i smygen med plastfoder när vi byter fönster i badrum, kapytorna målas( förseglas).
 
Hemmakatten
Måla med våtrumsfärg.
 
Jag tror att kör på vanlig färdigmålad MDF och målar kapytorna, ev drar på ett lager på de andra ytorna. Samtliga är som sagt långt från dusch.
 
En enkel lösning med målade Mdf men tänk på att du inte limmar eller skjuter fast dem för hårt så du med lätthet kan byta dem då de inte håller så länge trots de sitter en bit från duschen.
Det är och blir fuktigt i badrummet än om du har en fläkt. ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.