A
Hej! Har reglat upp gipsvägg på yttervägg i källare. Problemet är nu att jag vill lägga till gips eller tunn mdf på ca 250 mm djup runt om. Jag vill inte lägga det direkt mot betongen och det finns inte plats att bygga med reglar. Har ca 20mm att leka me innan det tar i fönstret(öppnas inåt, orginalfönster från -59)

Finns det någon lösning på detta?
 
Det som man skulle kalla färdiga lösningar är ju fönstersmyg med fräst spår och tillhörande clips - Nu är ju standardsmygen på 16mm och det kanske är på håret när du skriver max 20mm då 4 i marginal inte ger så mycket spelrum.
Smygar av 12mm MDF skiva och själv borra in träplugg i fönstret och skivan och limma på plats för att avsluta med färg?

Alternativet är ju att mäta ut, kapa till och bygga hela smygen klart med skruv/spik & lim enligt hålstorleken och sedan bara trycka mot fönstret och fästa i regeln som håller gipsen? Typ en ram som du trycker in och fäster i reglarna.

Den senare lösningen är den jag kommer att gå på då jag tycker att det ibland är pilligt som tusan att få smygar på plats snyggt om man inte riktigt har manöverutrymme att leka med.
 
A
Tack för svar, skulle kunna tänka mig köra renoveringgips istället och då finns ju lite spelrum. Men vill ha någon typ av distans för ventilering av gipset. Orolig för ev mögen i framtiden om den ligger motgrundmuren
 
A
Avslutat hörn där vägg möter fönster med vita foder och karm i en nyligen renoverad inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då vare klart
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.