jo ja håller på o ska försöka fräscha upp fönster som monterades vid bygge -82 o sen knappast har renoverats alls. nertill i framför allt ett hörn e detta fönster väldigt fult, hur löser man det på bästa sätt? jag har skrapat trärent (var ingen färg kvar längst nere i hörnet) o sedan oljat o grundmålat. problemen e två som jag ser det, dels så verkar det inte ha torkat än - ett dygn efter behandling utan e lixom lite kladdigt - det vill man inte kitta på va? hur löser man det o vad kan de bero på? att ja inte fick bort all olja innan målning kanske?
sen problem nummer 2 e att i hörnet (bilden) e trät så dåligt att ja inte vet om det går att få bra bara genom att olja? kan man byta ut träet en bit runt hörnet eller hur ska man gå till väga lämpligen?


fönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad använder du för färg och vilka var torkförutsättningarna? Det finns många färgtyper som inte torkar över en natt, bla traditionella linoljefärger, som var vanligt på fönster förut (och för vissa som mig är det fortfarande).

Om träet är riktigt dåligt så byter man med fördel hela nedre bottenstycket i bågen. Lämna in till en fönsterhantverkare eller gör det själv om du är "snickerihändig".
 
jag vek in föntren i ca 2 dygn o plastade för så det inte skulle regna in eller blåsa, för att bågarna skulle få torka. sen använde jag mej av beckers grundolja V och beckers grundfärg V...
 
borde väl inte va skitsvårt byta en träbit men lite pickligt o ja har sjukt mkt o göra så att lägga tid på en sån sak e man väl inte jättesugen på, det tar tid att renovera fönster ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.