Efter att ha tagit bort en stor buske som delvis skymde fönstret och som del i att skrapa och måla om den östra husgaveln har jag gett mig på att renovera det enda kvarstående originalfönstret till vårt hus från 1938.

Närbild på gammalt fönster med sprucket färg och kitt, och synligt gyllenbrunt trä under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla fönsterkarmar med flagnande vit färg och synligt gyllenbrunt trä undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett gammalt fönster med flagnande färg och sprucket kitt som avslöjar underliggande trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstret såg nästintill hopplöst ut på håll. De nedre hörnjärnen hade lyft sig och var genomrostade. Kittet var sprucket runtom, likaså färgen på fönstret. I källaren står ett nytt tvåglasfönster och väntar på att bli uppsatt efter att detta hopplöst eftersatta fönster plockats bort, resonerade jag tidigare. Till min glada överraskning visade det sig att under all sprucken färg och löst sittande kitt fanns vackert gyllenbrunt trä. Bara längst ner ser träet åldrat ut och hade det fått stå längre så hade rötan snart gjort sig påmind. Som det är nu så verkar det räcka med att flödigt mätta träet med olja. Jag har Wibo färg närmast så deras Jupex 45 användes för impregnering.

Närbild av ett gammalt fönster med genomrostade hörnjärn och sprucket kitt, samt avskalad flerfärgad målning på trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett gammalt fönster med lager av skrapad flagnande röd och grön färg samt synligt gyllenbrunt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Falsen är fin, till och med stiften är I så bra skick att de får sitta kvar. Det allra roligaste är att se färgen under. Det verkar som fönstrena varit gröna (precis som fasaden var från början) men har någon gång målats klarröd för att till sist bli vita. Eftersom alla andra fönster är vita kommer även detta fönster målas vitt.

Närbild av ett gammalt delvis renoverat fönster med sprucket vitt kitt och brunt trä synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns skillnaden i kvalitet på färg/underarbete mellan original och nyare målning. Den gråa fläcken var skrapad och målad med någon modern vit färg medan där träet är gyllenbrunt satt den gamla färgen kvar. Tyvärr var färglagret så tjockt att all färg fick skrapas bort. Det översta lagret består antagligen av alkydoljefärg som jag inte vill bygga vidare på heller.

För att minska arbetstiden gör jag bara det mest nödvändiga. Fönstret är dessutom igensatt på insidan vilket gör det lurigt att öppna och ta loss fönsterramarna.
 
  • Gilla
Juhani Ahola och 7 till
  • Laddar…
Gott att se när folk lägger ner tid på gamla grejjer. (y)
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Gott att se när folk lägger ner tid på gamla grejjer. (y)
Tack, ja, det tar ju lite tid men det är det värt. Frågan är bara hur jag långtidssäkrar att nederdelen av fönstret inte blir värre, men förhoppningsvis räcker det med nytt kitt och ny linoljefärg.

De övre hörnjärnen ser åtminstone bra ut.
Närbild på fönsterhörn med synliga träpluggar, avskrapat gammalt kitt, och en inoljad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ersättningsjärn till de nedre är beställt. Tanken är att alla hörnjärnen behandlas med järnmönja. De nya målar jag både på in- och utsida innan de åker upp.
Slitet träfönster med borttaget hörnjärn och spår av gammalt silikonkitt, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I nedre mitt är en del att laga. Där skruvarna suttit måste jag borra upp och plugga för att ha något att fästa de nya beslagen i. Fönstret är pluggat med träpluggar i hörnen så några dagar utan hörnjärn gör inget.
Hand som skrapar bort gammalt silikonkitt från ett fönsterhörn med en skrapa, exponerar skadade fästpunkter för hörnjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär fick jag göra för att få bort "gammalt" silikonkitt. Det var väldigt tidsödande och ändå gick inte allt att få bort. Som tur var satt detta bara längs en liten del av falsen.
Närbild på nederdelen av ett fönster med spår av tidigare silikonkitt och initial inoljning synlig på träets yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter skrapning blev det dags för inoljning. Som sagt använder jag Jupex 45, denna gång pigmenterad jag den med en slatt slipstrykningsfärg, ca 3msk slipstrykning till 3dl jupex. Helt ovetenskapligt och väldigt mycket på känn. Efter oljning med rund pensel såg ytorna ut såhär:
Renoveringsprojekt av fönster med träram under behandling, skrapat och oljat för att förbättra hållbarheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter avtorkning av olja/färg så syns det var oljan gått in mest. Inte helt oväntat har det knappt sugit nånting där träet var gyllenbrunt men desto mer där det var grått/mörkt (syns även på bilden ovan). Jag blir fortfarande fascinerad över hur oljningen kan få ganska poröst trä att hårdna, åtminstone på ytan.
Ett fönster under renovering med borttaget silikonkitt och trädelar som förbereds för oljning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa steg blir som sagt att borra och plugga där skruvarna till hörnjärnen suttit, sedan måla hörnjärnen och få dom på plats följt av kittning och målning. Då visar det sig också om ytan blev för fet av min inoljning.
 
  • Gilla
Juhani Ahola och 2 till
  • Laddar…
Första lagret med rostskyddsfärg från wibo är påstruket. Penseln var nog lite för gles i stråna för det verkar ha runnit lite tyvärr. Får väl hävda att det var meningen som marmoreringseffekt. Hörnjärnen är beställda från Leif Arvidsson, obehandlade. Som tur var så är hålbilden identisk gentemot de gamla hörnjärnen.
Målat hörnjärn med marmoreringseffekt på rostskyddsfärgen, med synliga rännilar där färgen runnit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om nederhörnen är hårt slitna så är ett gammalt trick att vända fönstren upp- och ned. Då kan det sitta lika länge till, och sköts det ordentligt kan det såklart sitta i evinnerliga tider.
 
G
T Träentusiasten skrev:
Första lagret med rostskyddsfärg från wibo är påstruket. Penseln var nog lite för gles i stråna för det verkar ha runnit lite tyvärr. Får väl hävda att det var meningen som marmoreringseffekt. Hörnjärnen är beställda från Leif Arvidsson, obehandlade. Som tur var så är hålbilden identisk gentemot de gamla hörnjärnen.
[bild]
Innan du monterar de nya hörnjärnen (med spårskruv så klart) så fyll järnens baksida med linoljekitt. Spårskuv finns hos Folkes bygg.
 
  • Gilla
Juhani Ahola
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Om nederhörnen är hårt slitna så är ett gammalt trick att vända fönstren upp- och ned. Då kan det sitta lika länge till, och sköts det ordentligt kan det såklart sitta i evinnerliga tider.
Tack för tipset! Det är bra med alla dessa kluriga tips från tiden innan slit och släng -eran.
Får se om jag fyller några av sprickorna med linoljekitt blandat med rå linolja, det verkar bilda en lagom seg blandning över tid som kanske också förlänger livslängden på träet.
 
  • Gilla
Juhani Ahola
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Innan du monterar de nya hörnjärnen (med spårskruv så klart) så fyll järnens baksida med linoljekitt. Spårskuv finns hos Folkes bygg.
Tack också för detta tips, det är nog bra. Fönsterbågarna är lite ojämna längst ner i hörnen så linoljekitt kan nog hjälpa att hindra vatten att komma in bakom hörnjärnen. Spårskruv är inhandlat från LeifArvidsson, dock lite längre och smalare än vad som satt där tidigare, men de ska nog ändå kunna göra jobbet.
 
  • Gilla
Juhani Ahola och 1 till
  • Laddar…
Nu är de gamla skruvhålen uppborrade och pluggade. Jag köpte en 8mm hålborr från LeifArvidsson men den använde jag bara till ett hål, där den gamla skruven var för hård, för övriga hål använde jag metallborr, först 3.5mm, sedan 6mm och sist 8mm. Hålet efter hålborret blev större än 8mm, för att borret skulle få tag i träet var jag tvungen att vicka aningens på det när jag borrade vilket gjorde hålet större, men inte värre än att det gick att plugga med 10mm plugg.
Träfönsterram med fyra uppborrade och pluggade hål fyllda med räfflade träpluggar mot en sliten tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet träfönster med uppborrade och pluggade gamla skruvhål synliga i karmen och bågen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag valde vanlig räfflad plugg (av bokträ?) Hade köpt en 8mm rundstav av furu men dels var en sådan furuplugg svår att få i hålet och dels blev det lite utrymme över för limmet. Eftersom pluggen ska tåla att skruvas i så blev det räfflad plugg. När jag sedan skruvar fast järnen kommer jag förborra så att inte pluggen spricker.
 
  • Gilla
Juhani Ahola
  • Laddar…
G
T Träentusiasten skrev:
Nu är de gamla skruvhålen uppborrade och pluggade. Jag köpte en 8mm hålborr från LeifArvidsson men den använde jag bara till ett hål, där den gamla skruven var för hård, för övriga hål använde jag metallborr, först 3.5mm, sedan 6mm och sist 8mm. Hålet efter hålborret blev större än 8mm, för att borret skulle få tag i träet var jag tvungen att vicka aningens på det när jag borrade vilket gjorde hålet större, men inte värre än att det gick att plugga med 10mm plugg.
[bild] [bild]
Jag valde vanlig räfflad plugg (av bokträ?) Hade köpt en 8mm rundstav av furu men dels var en sådan furuplugg svår att få i hålet och dels blev det lite utrymme över för limmet. Eftersom pluggen ska tåla att skruvas i så blev det räfflad plugg. När jag sedan skruvar fast järnen kommer jag förborra så att inte pluggen spricker.
Det blir nog bra. Gjorde ungefär likadant för 30 år sedan på södersidan och sedan dess bara normalt underhåll(y)
 
  • Gilla
Juhani Ahola
  • Laddar…
I förrgår skruvade de nedre hörnjärnen på plats. Använde Claessons fönsterkitt så inte linoljekitt blandat med rå linolja, förhoppningsvis ger det liknande skydd. Skruvhålen borrades upp med 2.5mm borr. 2mm hade kanske funkat också utan att pluggarna spruckit. Efter att bilderna togs torkades överflödigt kitt längs kanterna bort.
Nedre hörnjärn fastskruvat på vit målad yta med fönsterkitt applicerat runt kanterna för skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnjärn skruvat på fönsterramen och fönsterkitt applicerat, överflödig massa syns längs kanterna före borttorkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på nymonterade hörnjärn med svart fönsterkitt på ett gammalt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Juhani Ahola och 4 till
  • Laddar…
Så igår var det dags för kittning eftersom SMHI pekade mot uppehåll i åtminstone ett dygn. Jag tittade på denna film:
och försökte sedan göra liknande. Detta är mitt tredje fönster som jag kittar men jag ville uppdatera mig lite och få lite tips. Det där med svepa och skära av får jag öva på... Efter någon timme var det iallafall färdigkittat och målat med ett lager wibo slipstrykningsfärg. Idag målade jag ytterligare ett lager slipstrykning för att vara säker på att det blir täckande med sista lagret wibo blank snickerifärg. Järnmönjan var väldigt lättövermålad och syns inte alls efter två strykningar.
Nyligen kittat och målat fönster med stege lutad mot husväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nykitat och nymålat fönster med vit linoljefärg, två fönsterhaspar mot röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat och kittat fönsterhörn med vitt överliggande fönsterbleck på röd bänkfönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Timmerö och 2 till
  • Laddar…
Nu är fönstret slutmålat, dock finns att ta bort överflödig färg på glaset kvar. Det ser också ut som det blivit en blåsa mellan kitt och färg på nåt ställe, men det har jag inte kollat noggrannare, kan vara att kittet är lite ojämnt där. Slutlig bild kommer när även fodrena är bytta.

Men.

Fönsterkarm med rötskador och flagande vit färg, tecken på undermåligt underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu hittade jag detta på ett av de moderna fönstren som byttes för tio år sedan. Pinsamt dåligt att rötan har kommit snabbare på detta fönster än på ett som är 80år(!) dessutom ett fönster som inte setts över åtminstone de senaste 10-15 åren. Ska se om detta nya fönster har någon slags garanti kvar, annars är det bara att sala, har lite olika bitar kärnfuru i källaren. Ska dock sägas att detta är enda stället jag hittade så det är väl en kombination av glesvuxen splintved, modern färg, och för dålig behandling av ändträet.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.