Jag inreder ett hus med ryggåstak där halva delen är högre (med loft) än andra halvan (1 vån).

Det är alltså c:a 1.5 m lodrät vägg på utsidan mellan den lägre och höre delen, och på detta sneda utrymme (symmetriskt) är jag intresserad av att sätta in 2x3 fönster som ger loftet mer ljus.

Har 2 ideer på hur jag kan göra detta:

1 - Köp 2x3=6 specialgjorda fönster som följer takets lutning (24 grader) och där sidorna blir lodräta. Kostnad: runt 28 000 kr.

2 - Köp 2x3 standard "källarfönster (typ 8x4) och montera dem med sned underkant (följer takets lutning 24 grader). Sidorna på dessa fönster blir då oxå sneda. Kostnad: 8...12 000 kr.

Skickar med 2 ritningar på bägge alternativ.

Börjar själv luta åt 2, eftersom kostnad är såpass stor, och att fönstrena inte alls är iögonfallande placerade (man måste gå långt på baksida eller snett ut från huset för att överhuvudtaget se dem från marken).

Nackdel som jag ser är att fönstrena är gjorda för horisontellt montage och att vatten kan samlas i den sneda "dal" som bildas längst ned. (Men yttertaket är just ovanför fönstret och sticker ut c:a 40 cm).

Input någon?
 
  • FönsterRaka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FönsterSneda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Specialtillverkade är mest estetiskt tilltalande, var i en liknande situation och valde då det dyrare alternativet, det ångrar jag inte idag. Standardkarm ger ju en del andra saker att lösa som ex regling och panel samt ev plåtar på sidorna.
Förutom att de är billigare så kan man ju få de öppningsbara också och det är ju skönt på sommaren i ett hus med ryggåstak speciellt son det är loft där uppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.