::)

SKULLE NI GODKÄNNA FÖLJANDE ?

Ert badrumsfönster skall sitta mitt i ytterväggen, dvs med lika mellanrum till båda sidoväggarna, allt enligt de ritningar  ni fått. Ni ska ha ett smalt 40 cm högskåp på båda sidorna om fönstret !

Huset kommer och allt kollas vartefter bygget pågår. När ni satt upp innerväggarna enligt ritningsmåtten, så upptäcker ni att fönstret är felsatt åt vänster sida. Där är det 36 cm till vänstra väggen och till höger är det 49,5 cm till högra väggen.
???
Där rök det vänstra högskåpet  :surprised:

Är detta verkligen inom toleransgränsen?
Och vad kostar en flyttning av fönstret?

Helena med ....
Lustiga Huset
från Sverige Stugan
 
Vet ej vad AMA säger om sånt. Vi fick en del detaljer flyttade jämfört med vår första ritning, men vi blev informerade och fick tycka till innan det byggdes.

Enligt ABS95 så får byggaren göra mindre ändringar om han anser att de ursprungliga ritningarna inte kommer att ge ett bra resultat, men så kan ju knappst vara fallet för dig.
Förmodligen så har din husbyggare planerat in väggreglar så att fönstret har förskjutits litegrann utan att veta (eller bry sig) om att det måste vara just 40 cm. Om du inte har krävt minimum elelr exakt 40 cm på just den sektionen så kan det nog bli svårt att få det korrigerat kostnadsfritt.
Det är oftast inga större problem att flytta fönster, det beror till viss del om det finns några installationer just där, el eller vatten.
Om inte så är det ganska snart gjort för en van snickare.
 
Gör om och gör rätt.

...skulle vara mitt budskap till byggaren.
 
???

Ja, nog är det så, vi är inte på "samma nivå" så att säga! Och vem vore jag att be om något i detta läge, när jag ska stämma honom till rätten!

Nää, det är nog bara att lägga detta fel till mitt kravunderlag helt enkelt!

Helena med
Sverige Stugan
 
När ska du upp i rätten? Och lycka till! ;)
 
Vi har tre fönster som har hamnat galet. Dessa sitter inte i rätt nivå så de skall flyttas neråt. Så tittar man på ritningarna så är det dom som gjort "stommarna" som placerat dom helt galet. Så nu skall dom sänka dom helt Gratis...kan ni tänka Er! Men har hört att det är lättare att ändra höjdnivån än att förskjuta dom åt sidorna.....
Så om dom inte gjort det enligt ritningarna så skall dom helt klart göra om det.....

Lycka Till!
 
Hej.

När vi pratade med vår försäljare om fönsterplaceringen då fick vi veta att den kan skilja från ritningar i ramen på 10 cm (bredden på träpanel på fasaden). Fönster skall börja och sluta så att man får "rätt" (på minst 4-5 sm )bredden på de plankor som ramar in en fönster eller dörröppning.

Kan det vara därför det blev så ? Bygger ni ett trähus ?

/Galina
 
Sab skrev:
Men har hört att det är lättare att ändra höjdnivån än att förskjuta dom åt sidorna.....

Inte så konstigt att det är enklare att höja/sänka än att flytta i sidled. För er som byggt vet ju att ett fönster har två reglar på varsin sida om fönstret som begränsar sidoförflyttningar rätt rejält.
IMG_1537.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.