Hejsan!

Vi skall bygga en takkupa på vårat hus och funderar på vilken fönsterlösning vi skall välja.
Storleken på glaspartiet är ca 5900mm brett och 2300mm högt.

3D-modell av en takkupa med öppna utrymmen för fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första tanken var skjutdörrar och ett räcke utanför men så hittade jag följande lösning:

Stort fönsterparti på café som öppnas nedåt, bildar räcke, omgivet av växtlighet och uteservering.
Ett fönster där den övre halvan öppnas nedåt och med en fast nederdel så att de i öppet läge bildar ett räcke tillsammans.

Någon som har erfarenhet av en sådan lösning eller kanske ett annat fiffigt förslag?

Må gott!
Oskar
 
Velux har en del sådana lösningar, men det är nog inte billigt..
 
Det måste finnas någon slags motvikts lösning eftersom rutan blir rätt tung. Hur det ser ut vet jag inte men det är nog risk att det stjäl lite av höjden och bredden.

Det är nog ingen lösning som är vanlig i Sverige mot privatkonsument i vart fall. Det du kan gör är att mail ett antal fönsterleverantörer och fråga, vissa leverera bara standardmått, medans det finns de som kan leverera i alla möjliga storlekar och former. Men ni lär nog räkna med att det kommer sticka iväg rätt bra i pris.

Sedan lär man behöva en kran för montera in det, kanske måste göras in taket läggs till och med.

Det går inte använda vanliga skjutdörrar i glas, och sedan ett metallräcke framför eller liknande?
 
Oj vilken takkupa! Många takstolar som ska växlas av antar jag?
 
M mattoys skrev:
Det går inte använda vanliga skjutdörrar i glas, och sedan ett metallräcke framför eller liknande?
Jag tänkte nåt likande...

kolla in detta:

https://www.archdaily.com/101131/villa-lima-johan-sundberg

Har en liten dröm om att bygga om vår 80-talskåk till den stilen...
 
Matsoskarjohansson Matsoskarjohansson skrev:
[bild]
Ett fönster där den övre halvan öppnas nedåt och med en fast nederdel så att de i öppet läge bildar ett räcke tillsammans.
Det är denna varianten som du har sett: https://svalson.com/produkter/hoj-och-sankbara-glasracken/
Tänk på att det är bara enkelglas.
 
P PurreP skrev:
Jag tänkte nåt likande...

kolla in detta:

[länk]

Har en liten dröm om att bygga om vår 80-talskåk till den stilen...
Om det är översta bilden du tänker på så är det ett skjutbart glasparti med ett räcke. Vilket verka var mycket enklare att lösa.
 
M mattoys skrev:
Om det är översta bilden du tänker på så är det ett skjutbart glasparti med ett räcke. Vilket verka var mycket enklare att lösa.
Precis den jag tänkte på, personligen tycker jag det är snyggare också än att ha ett horisontellt bryt av fönstret...

Man kan ju sätta glasräcke utvändigt om man inte vill metallräcke...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.