Hej

Har fått ärva ett gammalt hus med stort renoveringsbehov och är nybörjare , ingen bra kombination kanske... =)
Har iallafall vågat mig på att kitta om och måla fönster, skrapade, oljade, kittade, grundade och målade efter alla konstens regler (tror jag) men efter bara en säsong har färgen mot glaset släppt. Vad har jag gjort för fel?
 
Kan det vara så att du målade innan kittet hade torkat ordentligt?
 
hmmm...ja, kanske var jag för snabb då.... målade utomhus, sommar. Lät det torka typ en dag...
 
jengus skrev:
hmmm...ja, kanske var jag för snabb då.... målade utomhus, sommar. Lät det torka typ en dag...
Kittet drar ihop sig när det torkar och det brukar ta ett tag. Det är bra att vänta i ungefär två veckor innan man målar det. Jag misstänker att det är det som har hänt, det har helt enkelt krympt så att färgen har lossnat.
 
Beror också på vad det är för färg och vad det är för kitt. Har haft likande problem, ändå väntade jag mer än en vecka innan jag målade över kittet. Sedan läste jag att linoljekitt ska man antingen måla över direkt (vått i vått) eller låta torka jättelänge (typ flera veckor). Själv ska jag pröva nästa gång att måla vått i vått. Men du kanske hade annan typ av kitt o annan typ av målarfärg?

Hur som helst, nu är det för sent på året, men nästa sommar kan du försiktigt måla kittfalsen så att den tätar mot glaset. Tvätta noga innan, förstås.
 
Sommartorparn skrev:
Beror också på vad det är för färg och vad det är för kitt. Har haft likande problem, ändå väntade jag mer än en vecka innan jag målade över kittet. Sedan läste jag att linoljekitt ska man antingen måla över direkt (vått i vått) eller låta torka jättelänge (typ flera veckor). Själv ska jag pröva nästa gång att måla vått i vått. Men du kanske hade annan typ av kitt o annan typ av målarfärg?

Hur som helst, nu är det för sent på året, men nästa sommar kan du försiktigt måla kittfalsen så att den tätar mot glaset. Tvätta noga innan, förstås.
Jag målar 1dag efter kittning å använder mjuk pensel å tunn färg första strykningen, annars drar man med sig kittet.

Om jag minns rätt brukar det tom stå på linoljekittet att man kan måla direkt med linoljefärg med övriga färger måste man vänta 2-4 veckor eller nåt.

Har inte sett nåt problem.
 
Jag har målat i princip direkt, inga problem...
 
jag hade också linoljefärg, kanske att det inte passade ihop med kittet då?eller kanske jag målade på för tjockt på en gång, kanske ska stryka tunt först så att det verkligen fäster mot glaset. Låter som att man får prova sig fram =)
 
Har du linoljekitt och linoljefärg kan du måla direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.