Hej alla.

har suttit och klurat och klurat vad anledningen är till att invesera många många tusen på fönsterlås. Och har själv inte kommit på något övertygande argument som gör att jag med gott samvete kan gå med på damens önskan av fönsterlås.

Nu vill jag ju självklart göra henne lycklig men det tar mig imot att göra en såpass dyr investering för det lilla man får tillbaks (som jag kommit fram till).
Tilläggas är ju att jag inte är någon inbrottstjuv så vet ju inte riktigt hur de tänker.


Jag köper att fönsterlås försvårar inbrott liiiiiite men är det en planerad kupp så har du ändå med dig verktyg för att komma in i huset. Folk pratar om att borra sönder handtaget för att öppna fönstret. Kan man väl lika gärna borra sönder fönsterlåset när man ändå håller på. Alt använda sig av någon form av multitool såg som sågar loss karmen runt fästet till fönsterlåset.

Är det ett spontant inbrott så lär man se larmet långt före man ser fönsterlåsen om man märkt upp bra. och avskräcker inte lamet så känns det inte som att fönsterlåset gör det heller. Och om det är ett spontant inbrott så lär du ändå ta upp närmaste sten och klirra rutan.

Summa sumarum så känns det inte som att fönsterlåset gör någon igentlig nytta, förutom att ev försvåra litegranna för en inbrottstjuv, men inte tillräckligt för att skrämma iväg dem om de ändå valt ut mitt hus. Larmet hinner iallafall tjuta några sekunder och ev med lite tur göra inbrottstjuven lite lätt nervös. Fönsterlåsen lär inte vara mer än ett irritationsmoment.

För att täcka alla fönster på nerevåningen behövs en 18 lås eller nått x 350 kr om man vill ha lite kvalitet (typ ASSA) = 6300 kr

hittar man någt för en 200 kr styck blir priset 3600 kr.

Kan vi lika gärna lägga pengarna på en utomhus siren till larmet och en lyxmiddag istället.

Tänker jag helt fel? Övertyga mig i så fall :)

tack för ordet

/M
 
Argument mot fönsterlås är nog lättare att hitta än för. Ett till: du måste ha nyckel väldigt tillgängligt, gärna i låset när du är hemma, så du kan ta dig ut snabbt om det brinner. Att panga en ruta och klättra ut går såklart, men blir jobbigare och har du spröjsade fönster, energiglas och annat så vill man nog gärna öppna fönstret. VI har inga fönsterlås och jag tänker inte sätta i det heller, framförallt inte när vi ändå har gamla kopplade tvåglasfönster med vanlig hasp som man ändå säkert knäcker upp på två röda.

När det gäller inbrottet så är det väl dock så att om enda vägen in med fönsterlås är att panga rutan, då avskräcker det nog lite eftersom det bör låta bra mycket mer att skicka in en sten än att knäcka upp bågen.
 
Jag tycker inte heller det är någon större mening med fönsterlås.
 
Mening finns om man ser till att låsa stora öppningsbara rutor och dörrar. Då har man gjort det svårare att bära ut större grejer
 
Att ta sig in hos någon som inte har fönsterlås är väldigt tacksamt. Du slipper krossa några fönster utan kliver rakt in. Allra enklast är kopplade fönster med haspar mellan 5 - 10 sekunder, verktyg en vanlig skruvmejsel. Fönster med handtag ca 30 sek, verktyg borrmaskin med borr 6mm o uppåt...

Om man har fönsterlås så får man krossa fönstret och rensa rent från glas innan man tar sig in, verktyg tja vad som helst. Men ljudet och därmed risken för upptäckt gör detta till en väldigt riskabel övning. Har man dessutom larm så är tiden väldigt begränsad...

Fönster över 4m från marken behöver inga lås om det inte finns ex ett garagetak...

Man behöver inte ha fönsterlås låsta när man är hemma, en del kanske man inte behöver öppna mer än när man putsar dem. Andra låser man när man åker bort...

För en del är detta ett mycket ansträngande arbete att låsa o låsa upp. De har inga lås på sina fönster. Dessutom kommer de inte att få någon kredit av sina vänner för att låsen är fina, och då faller hela idén.

För de som haft inbrott och upplevt kränkningen finns det inte lås tillräckligt, de får man verligen hejda. Dubbla lås på fönster är ingen nödvändighet, men det finns de som väljer det också, men bara de redan utsatta. Ingen av dem är rädda att brinna inne, och mig veterligen har ingen brunnit inne. De är bara rädda om sina saker. Att låsa o låsa upp ser de inte som ett betungande jobb och de skiter fullständigt i om inte vännerna uppsakttar deras lås.

Alla ska handla efter eget huvud, finns ingen som säger att du måste låsa om dig. Försäkringsbolaget kan dock ge det som villkor om det finns lösöre av betydande värde. Att ställa en kvast mot dörren håller den stängd och en hasp på insidan duger när man är hemma...
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
ett argument är att försäkringsbolagen kan kräva det. Meddelar man att man har stora summor lösören, konst etc i sin bostad blir försäkringsbolagen mer måna om att man skaffar godkänt larm, lås etc.
 
JPM skrev:
Att det hade varit svårare här med fönsterlås är väl högst troligt

[länk]

Vad hindrar tjuven att borra upp fönsterlåset med? Sitter ju bara med någon skruv, borde vara ännu lättare än att borra upp handtaget?



Försäkringsbolagens krav är ett tungt vägande argument :)
 
Ett fönsterlås (låsbart handtag) hindrar att man bara kan öppna det. Borrar du utifrån så petar du inte upp handtaget, och att skruva ut skruvarna i den positionen är inte att tänka på. Även om du är inne så skruvar du inte ut skruvarna hur som helst. Det är tillräckligt svårt för att avskräcka tjuven, har du dessutom ett larm så lär tiden inte räcka till...

Men alla värderar inte säkerheten, några känner kanske att det inte är hela värden att vissa saker försvinner. Allt går att ersätta, kanske...

För många, så även mig är kränkningen den värsta. Att någon går in till mig rotar igenom allt, samt förstör saker som jag vårdar och värderar. Det är inte alltid säkert att försäkringsbolaget känner samma värde som jag gör för det jag har. Att någon snor min tv kan jag leva med förutom att det är surt med självrisken. Men det finns annat som skulle uppröra mig mer. Kanske hittar någon ett papper, foto eller liknande som jag inte vill bli av med eller att alla ska läsa och se. En bärbar dator kan man ju få ny, dock har alla inte backup på det de har där. Många har affärsuppgörelser på sina datorer som kan skapa ett helvete att ordna upp.

Finns de som haft flera års forskning på datorn, låtit den stå kvar på vardagsrumsbordet. Någon har "gått förbi" brutit sig in och stuckit. Larmet har gått, men tjuven var långt därifrån innan någon fattade vad som hänt...

Det finns massor av argument FÖR, medans de emot är få...
 
Det tar ju helt klart tid att mäta och borra ut vart eventuellt fönsterlås sitter. Sätter man ett Slug 3000 så fortsätter gissningsleken.....

Har du kopplande bågen kan man alltid skaffa en rostfri plåt som är 1,5mm tjock och sätta mellan fönsterbågarna. Montera den så att den glappar/rör sig. På den fönsterbåge där låset ska sitta sätter man inslagsmuttrar på insidan och maskingängade skruv istället för de korta träskruven som medföljer.

Sen kan man alltid förisätta att komplettera med bakkantssäkring (utåtgående fönster med tappbärande gångjärn). magnetkontakt, glaskross, IR detektorer, laminerat glas och envägsskruv till eventuella glaslister.
 
JPM skrev:
Ett fönsterlås (låsbart handtag) hindrar att man bara kan öppna det. Borrar du utifrån så petar du inte upp handtaget, och att skruva ut skruvarna i den positionen är inte att tänka på. Även om du är inne så skruvar du inte ut skruvarna hur som helst. Det är tillräckligt svårt för att avskräcka tjuven, har du dessutom ett larm så lär tiden inte räcka till...
Precis, dessutom tror jag att det råder ett litet missförstånd angående artikeln i sydsvenskan, att tjuven borrade ett hål i fönsterbågen och lirkade in en ståltråd och lyft av hakarna. Det är ju helt omöjligt att dyrka ett lås från utsidan på samma tillvägagångssätt. Hade det där fönstret haft ett fönsterlås så hade tjuven nog inte kunnat borra ett hål och "lyfta" av haken så pass enkelt som det beskrivs i artikeln.

Att försöka pricka skruvarna på ett fönsterlås igenom en spanjolett med en borr ifrån utsidan gör inte vilken tjuv som helst. Har man en multimaster går det säkert att såga sönder fönsterbågen och förbigå låset, men det tar TID. Som jag skrev tidigare så kan man göra ett hyfsat enkelt borrskydd, men visst allt går att forcera, även ett galler med en skräbrännare.

Personligen så bestämde jag mig för att sätta fönsterlås på samtliga fönster. Detta efter att städhjälpen öppnat några fönster mitt i vintern och sedan glömt att stänga dem. Bara för att jag inte är senil och stänger efter mig så innebär det inte att folk i omgivningen gör det. Istället för att dagligen gå runt och kolla ifall alla 30 fönster är stängda så kan jag istället hålla koll på de 5 fönster jag väljer ha olåsta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.