Har funderat på problematiken mellan å ena sidan inbrottsskydd och å andra sidan brandsäkerhet med fönsterlås i vårt enplanshus. Det känns inte alls bra att man ska behöva en nyckel eller löst handtag (som kommer försvinna från sin plats förr eller senare) för att kunna ta sig ut genom fönstren i sovrummen. Några tankar?

Johannes
 
En välriktad spark öppnar fönstret även om det låst. Brinner så är man inte så noga med lite repor eller spräckta fönsterglas
 
Fönsterlås är tänkta att säkra ditt hem när du inte är hemma. Många väljer att ha dem låsta alltid, bekvämt kanske men inte alltid så bra. Att sparka upp ett fönster som är låst med ett godkänt lås gör du inte så där enkelt, de flesta sitter i midjehöjd och uppåt eller... Risken är stor att du missar och skär upp hela benet.
 
När mina döttrar blir tillräckligt stora att vara ensamma hemma har jag svårt att se att de skulle kunna sparka upp fönstren med "en välriktad spark".

Det är ju inte rimligt att man ska gå runt och låsa/låsa upp fönsterlåsen i alla rum varje gång man lämnar hemmet eller kommer tillbaka. Tills vidare skippar jag nog fönsterlås och kör med larm i stället.
 
Hemmakatten
Vi låser alla fönster och dörrar när vi åker hemifrån och öppnar dem när vi kommer hem. Ett larm är nog bra, men tjuvarna hinner både in och ut på några minuter. Att då ta sid tiden att låsa känns som ett litet omak för att ev. kunna förhindra ett inbrott.

Nu har vi iofs bara två öppningsbara fönster, men fyra fönsterdörrar och två ytterdörrar som skall låsas. Att gå den rundan o låsa eller låsa upp tar faktiskt inte mer än en minut eller två.
 
Vi har sex fönster som skulle behöva låsas/låsas upp för att säkra alla utrymningsvägar. Det är helt uteslutet att göra detta varje dag, ofta flera gånger. Ytterdörrarna låser man ju upp ändå när man är hemma så det är en annan sak.
 
Sex fönster!!! det mäste ta dig minst 30 sekunder av ditt stressade liv att låsa upp eller låsa. Du behöver ju inte låsa upp alla, kanske bara där du sover. Du kan inte mena allvar när du menar att det skulle vara ett jobb att trycka ner en cylinder. För pengar du är beredd att lägga på larm kan du få mycket avancerad låsning.
 
Jag skulle ha väldigt svårt att leva med mig själv om mitt hus skulle börja brinna och min dotter inte kom ut tack vare att jag glömde låsa upp hennes fönster den enda natten när huset brann ner... Tänk på det innan ni sätter på allt för många lås. Jag har larm istället, bättre larma på med skalskydd när man är hemma om man är orolig.

Tycker jag.

Mvh Magnus
 
Hej!
Titta vad som gäller innan du bara sätter larm , lås går före larm i försäkringsbolagens krav.
Villa-hem:
Under 500.000 i lösöre – krav på låst men inte på något föreskrivet sätt.
Mellan 500.000-1.000.000 – krav på godkänt ytterdörrslås.
Mer än 1.000.000 – krav på godkända lås på alla fönster/dörrar som sitter under 4 meter från mark eller ståplan.
Över 1.500.000 – även krav på godkänt centralanslutetlarm.
 
JPM skrev:
Sex fönster!!! det mäste ta dig minst 30 sekunder av ditt stressade liv att låsa upp eller låsa. Du behöver ju inte låsa upp alla, kanske bara där du sover. Du kan inte mena allvar när du menar att det skulle vara ett jobb att trycka ner en cylinder. För pengar du är beredd att lägga på larm kan du få mycket avancerad låsning.
En brandsäkerhetslösning som bygger på att man varje dag vid varje tillfälle man går ut eller in kommer ihåg att låsa upp fönstren med nyckel är ganska usel. Jag är nästan säker på att de som påstår att de alltid gör det, undantagslöst, friserar sanningen. Du kommer in med trötta skrikiga ungar och en trave matkassar med glass som smälter. Det första du gör, varje gång, varje dag, varje månad, år ut och år in, är att gå runt i fem sovrum och låsa upp fönstren? Barnen kommer hem ensamma från skolan. Litar du på att de följer dina instruktioner och låser upp fönstren så fort de kommer hem? Alltid? Utan att någonsin glömma?

Jag skulle vilja vända på det: du kan inte mena allvar att du menar att en sådan säkerhetslösning är acceptabel. För det första ska man alltid undvika säkerhetslösningar som kräver ett aktivt handgrepp. Om inte det är möjligt ska man som ett minimum kräva att det aktiva handgreppet alltid utförs i direkt anslutning till en nödvändig aktitivitet, exempelvis gå ut genom ytterdörren - låsa dörren, eller sätta sig i bilen - på med bältet. Handgrepp som man bara måste komma ihåg att utföra som inte utförs samtidigt som något annat är förkastliga eftersom man förr eller senare glömmer bort att utföra dem.
 
Känner man att minnet sviker så kan man koppla alla lås till strömbrytaren, det glömmer du åtminstone inte vintertid. Jag vill som sagt göra allt jag kan för att försvåra och förhindra att någon hälsar på objuden. Har haft ett inbrott och större kränkning kan man nästan inte bli utsatt för. Men det står ju var och en fritt att handla efter sin egen övertygelse...
 
f91jsw skrev:
En brandsäkerhetslösning som bygger på att man varje dag vid varje tillfälle man går ut eller in kommer ihåg att låsa upp fönstren med nyckel är ganska usel. Jag är nästan säker på att de som påstår att de alltid gör det, undantagslöst, friserar sanningen. Du kommer in med trötta skrikiga ungar och en trave matkassar med glass som smälter. Det första du gör, varje gång, varje dag, varje månad, år ut och år in, är att gå runt i fem sovrum och låsa upp fönstren? Barnen kommer hem ensamma från skolan. Litar du på att de följer dina instruktioner och låser upp fönstren så fort de kommer hem? Alltid? Utan att någonsin glömma?

Jag skulle vilja vända på det: du kan inte mena allvar att du menar att en sådan säkerhetslösning är acceptabel. För det första ska man alltid undvika säkerhetslösningar som kräver ett aktivt handgrepp. Om inte det är möjligt ska man som ett minimum kräva att det aktiva handgreppet alltid utförs i direkt anslutning till en nödvändig aktitivitet, exempelvis gå ut genom ytterdörren - låsa dörren, eller sätta sig i bilen - på med bältet. Handgrepp som man bara måste komma ihåg att utföra som inte utförs samtidigt som något annat är förkastliga eftersom man förr eller senare glömmer bort att utföra dem.
Bra sagt, instämmer!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.