Hej.
Jag har läst en del på forum angående fönster och många har skrivit att polska fönster är bra. Själv har jag planer på att köpa aluminum fönster i första hand. Har tänkt byta 26 st fönster fasta och öppningsbara i olika storlekar. Jag har lite funderingar kring fönster.

Är alumnium fönster mer energisnåla än pvc fönster) Tjänar man något på det till förhållande till priset?

När det gäller Uv-värde, finns det någon sorts "deklaration" om fönstrets uv-värde?
Vilka uv-värden är normala (finns från 0,65 och uppåt) vilket uv-värde ska jag satsa på?

Vad ska jag välja för profil hög eller låg profil vilket är bäst (hur mycket man kan se av fönstret).? Hoppas jag förklara mig rätt.

När man mäter ett fönster är det från karm till karm eller är det från vägg till vägg?

Vad ska man annars tänka på?

Det var mina frågor.

Önskar er alla en trevlig dag/kväll.
 
Jag har nyligen bytt ut 11 fönster och 2 altandörrar i markplanet. Mina ursprungliga planer var att köpa inkl montage, men en bekant övertalade mig att göra det själv och det gick ju galant.

Köpte svensktillverkade fönster/dörrar med brunlackad aluminium profil U värde 1.2 ,har läst något om att det är bortkastat att satsa på lägre U värde till äldre hus. Har själv mexitegelhus byggt 75. Enda fördelen med aluminium är väl att det inte kräver så mycket underhåll. Köpa från annat land kanske blir billigare men funkar det med garantier?

Hög eller låg profil har jag inte noterat nåt om i de datablad som jag läst. En del fönster är testade av SP, se http://www.sp.se/sv/index/services/p-markwindows/sidor/default.aspx
, dock inte de som jag köpte. Man får då helt enkelt lita på att värdena stämmer

Jag rev några smygar för att vara riktigt säker på måtten trots bra ritningar, sen gjorde jag beställning i mars, fick allt i mitten av maj. Mät hela öppningen i väggen (bredd och höjd) och säkerställ att du har minst 1 cm drevspalt mellan blivande karm och reglarna.

Det jag drabbades av var att de gamla fönstren satt långt ut i fasaden och för att få någon vettig infästning via karmskruvar, samt att kunna dreva på ett bra sätt så var jag tvungen att flytta in karmarna drygt 8 cm jämfört med de gamla. Detta resulterade i att jag fick göra om alla smygar invändigt från 13 cm till 5 cm djup, samt täcka luftspalten mellan tegel och träväggen med måttbeställda plåtar. Fönsterblecken måste också bytas så det blev en hel del oplanerade kostnader, men det blev ett grymt lyft för husets yttre utseende.

Med bergvärme lär jag nog inte tjäna mer än 500-800 kWh i ren elkostnad per år så jag kommer aldrig tjäna in de drygt 62000 kr som bytet kostat mig......som någon skrev häromdagen, det är mycket svårt att räkna hem fönsterbyten. Jag var dock trött på allt kallras som hade pga urusel drevning så jag bytte.
 
Ok. Tack för svaret. Glömde att ta med att huset är byggd 1966. Så det är vägg till vägg som man ska mäta. Ska man riva upp för att kolla hur mycket som sticker in i huset (av karmen)?

Fönsterna som vi har är helt ok. Men det är väldigt kallt på hösten och vintern. Har rätt så stora fönster. När man lägger handen på fönstrerna så är dem verkligen kalla. Ibland känns det som om dem inte är helt täta.
 
Mitt råd är att kolla i vilket läge nuvarande fönsterkarm sitter och har du en utvändig smyg i trä så är det lättast att kolla genom att ta bort delar av den. Det är ju lättare att återställa den jämfört med invändig och när smygen väl är borttagen så kan du mäta måtten vägg till vägg (regel till regel).

Jag hade stora problem med mina gamla fönster under den kalla vintern som vi hade i dec-feb. Jag fick då lite is invändigt i nedre fönsterhörnen i vissa rum. Jag fick då tips om att sätta en dammtätningslist mellan inre och yttre fönsterbåge och det förbättrade situationen så jag fick bort frosten. Kallraset fick jag mest pga urusel drevning med karmen långt ut i tegelfasaden. Att mina fönster blev kalla på insidan beror nog mest på att jag har golvvärme i kombination med flera 14x13 fönster. Hoppas nu att isolerglasen skall förbättra min situation. Jag kollade draget från gamla fönstren med ett brinnande värmeljus genom att stänga alla tilluftsventiler och dra på köks och badrumsfläkt på max. Det fladdrade rejält runt alla fönster. Nu ser man inte en rörelse i lågan vid samma test nära något av mina nya fönster.

Bäst är ju att kolla med värmekamera.
 
Ok. tack för hjälpen ska ta hit en snickare som ska göra jobbet och då får han samtidigt visa mig hur jag ska ta måtten så allt blir bra.. Ska också kolla draget. För vår del var det väldigt kallt i vintras (är kallt i huset annars med).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.