Någon fönsterkunnig som vet när/var/på vilken typ av fönster man förr använde fönsterkitt innehållande asbest?

I mitt gamla hus sitter både gamla tidens innan- och ytterfönster (sådana man tar ur och sätter i sommar/vinter) och ett antal tvåglasfönster från 1974.

Ser att fönsterkittet är extremt dåligt på fönstren från 1974. Säkert även på de äldre fönstren. Kittet är som i småbitar, små "kakor", smulor.

Hur pass bundet är eventuell asbest i fönsterkittet? Kom att tänka på det då jag dagligen har sovrumsfönstren lite öppna för att få in frisk luft i sovrummen. Kanske långsökt, men finns det risk att det blåser med frigjorda abestfribrer in? Eller är det bara att vädra på som vanligt?

Endast konstruktiva svar önskas.
Tack på förhand! :)
 
T
Jag har aldrig hört talas om att man haft asbest i fönsterkitt, varken i närtid eller för länge sedan.

Vad jag vet så var fönsterkitt förr i tiden bara en blandning av kritpulver och rå linolja.

Det jag hört att man vanar för när man renoverar gamla fönster är att det kan vara arsenik i gammal fönsterfärg som frigörs när man tar bort den, framför allt när man använder varmluftpistol eller infravärmare.
Slipdamm innehåller ju också arseniken i dessa fall men är lättare att undvika med munskydd/mask än om den frigörs i gasform.

I fönster från -74 är det inte säkert att det är den gamla typen av kitt, utan det kan vara annat bindemedel än linolja men knappast något asbest - det hade man insett då att asbest inte var så nyttigt - så du kan nog tryggt vädra vidare i sovrummen.
(Sen kan det vara idé att kitta om dem iaf ;-) )
 
Tack för svar Testarn!

Har både hört och läst att fönsterkitt kan innehålla asbest. Tänkte om någon visste om det mer var i typ industrier, för särskilda ändamål osv, eller om det även förekom vid kittning av fönster i vanliga bostäder?
Var i kontakt med en fönsterrenoverare, men inte ens denne som arbetar med gamla fönster dagligen kände till detta. Han menade dock att man kanske under en viss tidsperiod använt asbest i kittet, men han hade själv inte kunskapen.

När fanns det arsenik i gammal fönsterfärg? Någon särskild färg/kulör etc?
Kom att tänka på värmeperspektivet du nämner då jag har ett fönster i sydläge, där det nästan ser ut som att färgen smällt. Blir j-ligt hett i detta fönster, och alla andra fönster mot syd, men får hoppas att det inte är någon fara med tanke på eventuell arsenik i färgen. Vi har för några år sedan låtit måla på den vita färg som nu släppt, men det jag menar är den bruna lite "kladdiga" ytan som nu kommit fram, särskilt på fönsterbrädan. Men även på själva fönsterbågen. Se bild!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testarn, vad tror du förresten om kittet i den gamla innanfönstren/ytterfönstren? Detta kitt kan säkerligen vara bra mycket äldre än kittet i fönstren från 1974.
 
Pilla bort en bit och skicka på analys...det är ingen mening att fråga här om det är asbest, du har frågat många ggr och verkar aldrig bli riktigt nöjd med svaren.
 
Skicka på analys! Då får du det svart på vitt.

Sen kan du säkerligen anlita en konsult som pekar ut allt som kan innehålla detta högst dödliga ämne, ta prov på allt som konsulten anmärker på så vet du vart du måste sanera
 
Stina, det skulle vara intressant att veta var du läste om asbest i fönsterkitt.
Det finns ingget skäl att lägga asbest i fönsterkit så varför skulle någon tillverkare ta på sig denna extra kostnad?
Nej, det finns ingen asbest i gammalt kitt, inte heller i gamla kablar!
Du kan ta bort kittet med kniv men räkna med att någon ruta går sönder under inlärning. Det hela underlättas me värme för då blir kittet mjukt. Fast ibland är det lättare att sprätta bort kittet i stark kyla.
 
  • Gilla
Stina71 och 1 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge, jag ska leta fram någon länk så kan du få läsa det jag läst. Återkommer imorgon, lite sent nu. :)
 
M
Thomas_Blekinge skrev:
Stina, det skulle vara intressant att veta var du läste om asbest i fönsterkitt.
Det finns ingget skäl att lägga asbest i fönsterkit så varför skulle någon tillverkare ta på sig denna extra kostnad?
Nej, det finns ingen asbest i gammalt kitt, inte heller i gamla kablar!
Du kan ta bort kittet med kniv men räkna med att någon ruta går sönder under inlärning. Det hela underlättas me värme för då blir kittet mjukt. Fast ibland är det lättare att sprätta bort kittet i stark kyla.
http://www.byggnadsarbetaren.se/2015/10/nytt-asbestlarm-om-byggmaterial/
 
Hur gick det var det asbest i kittet?
 
Då morfar var lärling på Wärtsilä i Jakobstad någon gång kring 1935 eller -36 så använde de asbest som fyllning inuti profilerna då de gjorde fönsterkarmar av järnprofiler till något storbygge i Vasa.
Tydligen var det förfarandet vanligt på metallfönster på den tiden.

Det är enda asbesten jag känner till i fönstersammanhang.
 
heimlaga skrev:
Då morfar var lärling på Wärtsilä i Jakobstad någon gång kring 1935 eller -36 så använde de asbest som fyllning inuti profilerna då de gjorde fönsterkarmar av järnprofiler till något storbygge i Vasa.
Tydligen var det förfarandet vanligt på metallfönster på den tiden.

Det är enda asbesten jag känner till i fönstersammanhang.
I fönsterkitt globalt känt sen länge. Larm under hösten i Sverige: http://www.byggnadsarbetaren.se/2015/10/nytt-asbestlarm-om-byggmaterial/
 
Kolla den här länken så kan du läsa lite om asbest i fönsterkitt.

http://www.gbf.se/nyheter/information-om-eventuella-risker-for-forekomst-av-asbest-i-fonsterkitt

Vi skickar iväg prover på analys när vi får in fönster som sitter i hus tillverkade före 1982.
Det går inte att säga vilka fabrikat som har använt det, man får helt enkelt lov att skicka det på analys om man vill vara säker.

Än så länge är det väldigt få fönster som har visat sig innehålla asbest, men några fönster har gjort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.