Bor i ett hus från slutet av 1800-talet. I huset finns varianten med gamla innan- och ytterfönster som jag jobbar med varje år. Limmar fast pappersremsor, vadd osv.
I andra rum finns tvåglasfönster, i båge, som alltså blir fyra rutor att putsa.
Bara som förklaring så ni förstår vilken typ av fönster jag menar.

Jag är totalt novis på fönster.
Var kittar man fönster vad gäller dessa två olika typer av fönster?
Sitter bara gammalt kitt på utsidan eller ska det vara kitt även på insidan?
Mellan fönsterglasen?
Haha, ja ni märker ju, kan ingenting om fönster.

Vill veta var det ska finnas kitt eftersom jag antar att gammalt kitt rasat av eller behöver förbättras.
Syns dåligt var kittet suttit "när det begav sig" .

Tacksam för tips och goda råd!
 
Titta på ett fönster där kittet sitter kvar så ser du. Kitt bara utåt. Gäller innanfönstren också. Om man har haft hela glaset urplockat läggs en tunn sträng kitt i falsen där glaset ska ligga. Ja det finns säkert någon utförligare instruktion om man googlar på "kitta fönster" också. Lycka till!
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
När man kittar om fönster så säger en del även att man ska lägga shellack i kittfalsen, och en del säger att man inte ska det. Detta för att trät inte ska suga ur oljan ur kittet. Är trät redan hyfsat mättat med olja så kanske det inte behövs, vet inte. Kittet är lite svårare att stryka på när shellacken är där i alla fall.

Detta gäller om man använder linoljekitt då. :)
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för era svar och goda råd! Uppskattas!

Så att jag fattat rätt:

Kitt bara utåt, dvs både på innan- och ytterfönster?
Eller bara på ytterfönstret?

Hur är det med tvåglasfönstren ( även dessa har en hel del år på nacken).
Var är dessa fönster kittade eller var ska de vara kittade?
Bara på utsidan (dvs utomhus) eller även på det inre glasets yttersida, dvs isåfall utsidan på det inre fönsterglaset?

Aldrig kitt runt det fönsterglas som är inåt, dvs i rummet inomhus?
 
Kitt på båda rutornas utsidor om det inte är så att innerbågen har trälister istället.

På äldre fönster rekommenderar jag linoljekitt och jag schellackar alltid kittfalsen för då håller det längre.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
@Stina71: Japp - du har fattat det helt rätt. Jula har riktigt linoljekitt. Jag har själv använt biltemas som jag tycker funkar ok.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag rekommenderar inte att man använder linoljekitt på dom yttre fönsterbågarna. Fåglarna tycker mycket om det även fast man målar över det. Själv tycker jag att åffas termokit är bland det bästa jag jobbat med lätt att lägga dit och fåglarna tycker inte om det och det har en bra livslängd. Fanns förr på clas ohlsson vet inte om dom har kvar det. Om man vill snåla lite så kan man lägga linoljekitt på den inre bågen då fåglarna inte kommer åt den. Bara kitt på den yttre sidan av fönstret. I kittfalsen alltså det som glaset ligger på lägger man lite kitt eller enklare är det att laga något monteringslim från en patron. Glöm inte att stifta fast glaset kittet orkar inte hålla det innan det torkat och det tar länge. När allt är på plats så drar du en tunn sträng med fogmassa i lämplig färg i nederkant på varje ruta mellan glaset och trät så rinner det inte ner vatten i mellanrummet.
 
Mitt linoljekitt har inte blivit uppätet dock.
 
Nu gäller ju detta ett hus från 1800-talet och då rekommenderar jag verkligen inte att man använder modernt kitt. Har man originalfönster bör man bevara dessa och inte blanda in nya material. Med andra ord bör linoljekitt användas.

Jag har kittat fönster sedan 2004 med linoljekitt, ca 150 bågar, och jag har aldrig varit med om att fåglar gett sig på det. Jag vet att det händer men det händer inte alltid och beror en del på årstiden, på hösten vill fåglarna äta sig feta inför vintern och då äter de hellre kitt.

Montagelim och liknande avråder jag definitivt från.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vet inte hur många bågar jag kittat men efter 14 år som glasmästare har det blivit ganska många. Det är ju inte direkt ovanligt att fåglarna har ätit upp en stor del av kittet på dom som det är användt linoljekitt på. Många har fått rötskador på grund av att färg och kitt saknas. Jag håller med bevara fönstren och använd kitt som fåglarna inte vill ha. På mitt förra hus så sprang jag ännu efter 6 år och lappade kitt efter fåglarna så det är inte bara färskt kitt dom äter. Om man inte vill använda monteringslim som går bra ihop med trä så kan man sätta termokittet under glaset också. Tycker själv bara att det blir bättre med lim. Men alla gör som dom vill.
 
Jag har fått kitt uppätet, det var i augusti men bara på den bågen som var målad med en strykning, den andra lät de bli. Jag har fått tipset att blanda lite vitpeppar i kittet men inte provat själv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.