L
Hej!

Ska ge mig på mina fönster tänkte jag med demidekk ultimate fönsterfärg.

Köpte Beckers fönsterkitt på burk men det står 5 dagars torktid innan övermålning? Behöver man vänta så länge? Eller finns något annat alternativ som torkar lite snabbare?

Ska grunda med visir innan målning. På kittburken står det att man även ska grunda i kittfalsen innan man kittar men behövs det verkligen om man mättat falsen med grundolja? Jotun Demidekk har ju ingen grundfärg?
 
Jag grundade kittfalsen med Demidekk Visir och kittade med beckers kitt. Var bara ett par veckor sedan så det har inte visat sig ännu om det var fel. Men vitsen med grundolja är ju att kittet inte ska torka för fort. Jag tänkte att effekten borde bli samma med Visir som är grundolja och grundfärg i samma.
Torktid på kittet har jag tyvärr inget tips om.
 
L
Körde du med visir pigmenterat eller klar? Hur länge väntade du innan du målade över kittet?
 
Det var pigmentering, gick nog en vecka innan jag målade med ultimate fönster.
Ett fönster satte jag bara grundolja i falsen innan kvittning och jag märkte ingen skillnad. Detta var källarfönster så jag var inte övernoga med resultatet, men jag sparade ett moment med att grunda hela bågen inkl kittfalsen innan jag kittade. Sen bara vänta några dagar och måla.
Hur rätt det blir får väl tiden utvisa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.