Hej!
Någon som kan ge råd (eller tips om bra snickare i Södertäljetrakten) hur man bäst och lättast går tillväga för att renovera dåliga karmunderstycken - eller måste hela karmen bytas??
???
 
Det kan nog bli svårt, utan att ta loss karmen, men är bara den nedre biten dålig så kan man väl ta loss karmen och byta den biten?
 
harrys skrev:
Det går oftast att byta karmunderstycket utan att ta loss karmen om man är lite händig i snickeri. Man kan såga av karmunderstycket och ta loss det i bitar, ta med en bit till ett snickeri där de tillverkar ett nytt understycke efter förlagan. Byts bara en bit så är principen att man skarvar virket med någon form av snedskarv, limmar med vattentåligt lim, grundoljar och målar.
Jag har faktiskt lite bilder på hur det kan gå till:

pict0353.jpg
 
Cool! Det måste bero väldigt mycket hur understycket är fogat eller hur? Om det är intappat så får man väl inte dit det igen om man inte gör det nya i två bitar?
 
Äevafasen jag har ingen aning om vad jag pratar om. Men att ta ut karmen i småbitar, DET kan jag.

;D
 
MathiasS skrev:
Äevafasen jag har ingen aning om vad jag pratar om. Men att ta ut karmen i småbitar, DET kan jag. ;D
:surprised: Avslöjad, jag såg nog fogsvansen på byggnadsställningen! ;) ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.