Gäller fönsterhöjden 2.10 även vid en takhöjd på 2.35 som vi har på övervåningen?
Hur mäter man upp höjden, är det från befintligt golv till fönsterkarmens ovansida, eller mäter man från golvåsen till fönsterkarmens ovansida?
 
Enligt en god vän så mäter man från befintligt golv till överkanter på fönsterkarmen, och detta oavsett om takhöjden är 2.35 eller 2.60.

Finns det någon som har en annan uppfattning om detta?
 
::) Jag tycker att höjden från golv till fönsterbräda är intressantare. 8) ;)
 
Jaha, och vad skall den höjden vara?
 
cubix skrev:
Jaha, och vad skall den höjden vara?
750-800 mm kan väl va lagom. ;)
 
  • Gilla
ecmw
  • Laddar…
Bob_the_builder
Om man bara har fönster som är 13 dm höga, ja...
 
Bob_the_builder skrev:
Om man bara har fönster som är 13 dm höga, ja...
...våra är 15 & 16 dm höga, fast det är klart takhöjden på bottenvåningen är 2,98 m. ;)
 
Problemet är att jag har två fönster som är 9x10 och som skall sitta i en takkupa där rumshöjden är 2.35.
Skall man använda det övre måttet på 2.10 eller det nedre på 0.75-0.80?
 
skulle montera fönstret med bröst 900 om det är en takkupa

finns en snygg skiss på www.velux.se

om det är en takkupa styr även höjden under fönstret från taktäckningen. höjden från knäcken på framstycket under fönstret, skall alltid eftersträvas vara 150mm.

trolig bygghöjd för teglet (ca 120mm) + smygen (lutningen) + 150mm = fönstrets höjd på utsidan

för att ta reda på smygen så lägg dit 3 pannor i fallinjen på läkten. lågg en tumstock på nockarna på teglet. sätt av måttet på en vinkelhake som du ställer pä pappen

whollah ...smygtillägg

sen anpassar du bröstningen av kupfönstret till den höjden du måttat fram

glöm inte att lufta under fönsterblecket föresten

"knöligt men rätt"
 
Lite väl avancerad beskrivning för min del, men tack ändå.
Vilken skiss menade du på Velux. Hittade bara takfönster.
 
2100 mm till överkant är mycket använt, bröstningshöjd 800 likaså men det förutsätter fönsterhöjd på 1300. Idag varierar alla mått mycket mer men du bör nog försöka sätta fönstrena så att de linjerar med andra fönster eller någon annan detalj i fasaden.
En annan detalj att tänka på är att en vuxen person normalt är mellan 1,7 och 1,85 m lång så en bröstningshöjd på 900 med överkant på 1900 kan vara rimlig.
 
Hur göra med 10x10 fönster på gavel ovanvån, 1,5plans 1915 ?
Tänker att inte bara jag ska funka med fönstret t.ex om man är 1,95 el 1,60 vilket är helt normalt, vilken höjd att sätta underkant fönsterkarm - golv som kompromiss?
Är inne på att sätta dom 90 över golv..? Takhöjd öppet till nock ca 3,2m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.