Ni som bygger hus med 2,60 m i takhöjd, hur har ni löst detta med höjd/bröstningshöjd för fönster och dörrar? ??? ???

Vi planerar bygga 1 3/4 hus, med 2,60 m i takhöjd på bottenplan.
Ser det pluttigt ut på fasaden om man har 10-13 fönster med en brösthöjd på 80?? Är 10-15 att rekomendera? Ska man ha 2,3 i höjd på ytter och innerdörrar?

Tacksam för åsikter och förslag kring detta!! :)

/Sahara
 
Vi kommer att köra 2,6 i takhöjd men har inte gjort något åt fönster o dörrar. Vi har förvisso fönster som är 2,10 höga och ner till golvet på en hel del ställen. Tror inte det kommer att se speciellt konstigt ut alls.
 
Det tror inte jag heller.
 
Vi har också 2,10-dörrar fast vi har 2,60 i takhöjd. Huset är ännu inte byggt så jag kan inte uttala mig om hur det blir, men jag tror att det kanske ser ännu konstigare ut att inte ha standardmått på dörrar.
 
M@ZE skrev:
Vi kommer att köra 2,6 i takhöjd men har inte gjort något åt fönster o dörrar. Vi har förvisso fönster som är 2,10 höga och ner till golvet på en hel del ställen. Tror inte det kommer att se speciellt konstigt ut alls.
Bygger ni 1-plans eller 1 1/2 plans?

Det jag funderar på är om det på utsidan blir mycket "vägg" upp till fönstren på övervåningen. Samt om det inne blir mycket "vägg" ovanför fönster (gardinstången kommer ju ca 4 dm under taket) och innerdörrar?!? :-/
Jag tror det kan bli pampigt med 2,30 dörrar, har dock inte sett det "live"!! :-/ Men det blir ju helt klart dyrare...
 
Jag har varit inne i ett likadant hus som vi kommer att bygga, det huset såg snyggare ut "fasadmässigt" med 20cm extra väggliv, har sett ett annat som inte höjt vägglivet och det såg lite ihoptryckt ut.

Dom hade iaf inte ändrat storleken på fönster och dörrar och det såg inte alls konstigt ut, luftigt och snyggt.

Tänk på att om du skall ha högre fönster och dörrar så lär det nog kosta en bra slant för att ändra det. Fönstren blir väl förmodligen specialbeställda kan jag tänka mig.
 
Vårt hus med förhöjt väggliv ska i original ha 2,60 m i takhöjd och 11-15 fönster. Mycket snyggt i min mening, men det beror säkert mycket på hur fasaden ser ut i övrigt.
Vi var tyvärr tvungna att sänka till 2,40 m (pga detaljplanen) och då blev det 11-13 fönster istället. Dessa ger ett något kvadratiskt intryck, kanhända hade blivit snyggare med 10-13.
 
Vi har i vårt 1 plans hus med vind 260 höjd i bv.
Standard dörrar och fönster ser helt ok. Vi har en hel del helhöga fönster på 210 som från början var inritade baserade på en takhöjd på 240.

Berit
 
Vilma skrev:
Vårt hus med förhöjt väggliv ska i original ha 2,60 m i takhöjd och 11-15 fönster. Mycket snyggt i min mening, men det beror säkert mycket på hur fasaden ser ut i övrigt.
Vi var tyvärr tvungna att sänka till 2,40 m (pga detaljplanen) och då blev det 11-13 fönster istället. Dessa ger ett något kvadratiskt intryck, kanhända hade blivit snyggare med 10-13.
Det är precis så jag funderade... Tror att jag vill ha 10-15 som går upp till 2,30 m om vi höjer takhöjden, för att få den långsmala "gammeldags" känsla på fönstren. Det ser fint ut på fasadritningen, men man vet ju aldrig hur det känns/ser ut livé. Om vi fegar ur (pengarna tar slut ;) och väljer 2,40 i takhöjd, tror jag nog att det blir 10-13 fönster i stället...

Detta tycker jag är ett större bekymmer än man kan tro... ??? ::)
 
Vi håller på att bygga ett 1 1/2 plans-hus med 2.60 i takhöjd, vi har många golvfönster 2.10 men även vanliga 10x12, vi tyckte när huset väl kom på plats att det var tur att vi tog 2.60 i takhöjd, för att takfoten sticker ut ca 60 cm på långsidorna och då skuggar den inte överkanten på fönstren utan man får in mesta möjliga ljus!

lycka till!
 
Vi valde 11-15 fönster i äldre stil, med bröstningshöjd 70, takhöjden är visserligen inte 2,6 utan 'bara' 2,5. Entredörr 2,1+överljus, verandadörr 2,4 , höjd och glasning vald för att den ska matcha fönsterpartiet brevid(10-17).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.