Igår tog vi beslutet att byta fönster tidigare än planerat så att vi sedan slipper "börja om" i rum som redan är färdigrenoverade. Så fönsterfunderingarna vi har haft behöver nu få svar och allmänna tips mottages tacksamt.

1. Som ni kan se på bilderna nedan så är alla fönsteröppningar lika höga men tre fönster (badrum, gästtoalett, kök) är mindre varför det extra utrymmet under har "fin" träpanel för utfyllnad. Vi har bestämt oss för vita enlufts PVC-fönster. Ska vi renovera träpanelen eller finns det andra/bättre förslag? Att hitta matchande tegel i fint skick att mura med lär vara näst intill omöjligt och kanske inte ens kommer se snyggt ut.

I köket är det diskbänk precis vid det mindre fönstret så ett fullstort fönster funkar inte. I gästtoaletten står toaletten framför fönstret så inte heller där fungerar ett högre fönster. I badrummet finns det egentligen inget som talar emot ett stort fönster. Men vi vet ännu inte hur detta badrum kommer se ut invändigt (placering av dusch etc) och funderar på att sätta glasbetong så att vi utan problem med fukt kan placera duschen vid fönstret. Frågan är bara hur bra/illa det kan komma att se ut när man tittar på fasaden i helhet?

P1040697.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1050091.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Fönsterblecken är lika dåligt underhållna som fönsterna. Bör vi byta dessa helt eller kan vi skrapa bort gammal färg och måla om dem? De verkar vara i gott skick för övrigt, mest smutsiga med dålig och avskavd färg.
P1050094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Tror ni det blir snyggast med vita bleck eller ska vi bryta av med en annan färg? Kanske som matchar entrédörr och garageportar. Kan tillägga att befintliga färger på dessa (grön resp. brunt) inte kommer vara kvar så har ni några stalltips på färger som kan passa in får ni gärna lämna dessa. På baksidan av huset finns det vit träpanel även på väggen, kanske blir dumt då att ha avvikande färg på blecken när dörr och portar inte kan vittna om samhörighet på samma sätt som på framsidan?
P1050102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1050103.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1040694.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fönster blecken kommer inte passa med nya pvc fönster är svårt att få till blecken bra på dom då ingen färdig lösning följer med fönstren. Bästa är att skruva dit en träregel under fönsterna som man kan skruva fönster blecket i men detta går bara om hållet är några cm större än fönsterna så träregeln får plats.
 
Ja just det ja, det läste vi något om i en annan tråd. Frågan är bara hur vi ska göra då för 13x13 moduler passar perfekt i våra gluggar men knappast tillräckligt för att lägga in en träregel undertill. Och det blir kanske inte så snyggt att ha fönster som är 13x12? Vad finns det annars för alternativ?
 
Ofta med pvc fönster för man sätta det på utsidan av fönstret med tätning och popnit inte en lösning jag tror håller i längden. Detta är en av många anledningar till att jag aldrig skulle använda pvc fönster.
 
Mitt val:
Vita fönsterbleck.
Träet under de mindre fönstren skulle kanske gå att byta till mineritskiva för bättre hållbarhet mot fukt, (och mindre underhåll).

Fönsterblecken borde ni behålla då de oftast var av bättre kvalitet förr. (Jag hade personligen aldrig köpt PVC-fönster då PVC är ett miljövidrigt material.) Nu ska väl iofs inte gamla fönsterbleck vara avgörande för vilka fönster man väljer... Se det här stycket mest som en sidokommentar, delvis OT.

Att byta badrumsfönster mot glasblock hade jag undvikit så långt det bara går. Om ni ändå ska ha PVC-fönster så är väl inte fukt något problem? Skarv/mjukfog runtom kan vara, men det får man väl även med glasbetong i en trästomme? Om ni nu har trästomme förstås?
 
Oldboy skrev:
Mitt val:
Fönsterblecken borde ni behålla då de oftast var av bättre kvalitet förr. (Jag hade personligen aldrig köpt PVC-fönster då PVC är ett miljövidrigt material.) Nu ska väl iofs inte gamla fönsterbleck vara avgörande för vilka fönster man väljer... Se det här stycket mest som en sidokommentar, delvis OT.
Att det var bättre kavitet på plåten förr håller jag inte alls med om köper du bra plåt idag är det lika bra kvalitet sen om du åker till bygmax klart att du får skit plåt. Sen är det ofta svårt att måla plåten och få det snyggt mycket slipande. Nästan alla fönster han byter kräver ny bleck då blecket sitter under fönstret på nya trä fönstren.


Under förstena kan man plåta in blir snyggt och lite underhåll. Tar man aluminium istället för plåt så håller det i extremt länge.
 
Redigerat:
En fundering. Varför PVC-fönster? Är det en kostnadsfråga?

Det känns ganska B till ett tegelhus. En rejäl "stenkonstruktion" och sedan lite plast på det. Sedan när solen får plasten att gulna kommer det ju se horribelt ut. Jag hade röstat för träfönster alt. trä/alu om du vill ha underhållsfria fönster.
 
Pvc-fönster gulnar inte.
 
peroande skrev:
Pvc-fönster gulnar inte.
Kom och säg det om 30-40 år så tror jag dej.
 
Det är 30 års garanti på just gulnandet och efter kan det ändå vara "värt" att byta fönster igen om det nu skulle vara så att de gulnar över en natt efter det.

Visst, PVC är inte det miljövänligaste. Men det går att återvinna ett antal gånger, till skillnad från färgen man skrapar bort med några års mellanrum från träfönster när de behöver målas om. Och aluminium är sjukt energikrävande att utvinna så valet står ju lite mellan tre olika dåliga fönsteralternativ så det är i min mening upp till var och en att välja vilket av dem en klarar av att leva med. I vårt fall går vi dessutom från ett U-värde på 2,7 till 1,2 så bara där är vi nöjda med vårt val av fönster.

Vi har nu i alla fall beställt en första omgång med fönster. Av det jag har sett av PVC-fönster så ser det inte så plastigt ut som många vill göra gällande och jag tror inte att det kommer se konstigt ut på vårt hus. Men det återstår att se, lägger upp bilder här sen när bytet är klart så får hissa eller dissa.

Ska få tag i en plåtslagare som får göra nya bleck också. Idén om att ersätta "utfyllnadspanelen" med plåt lät intressant så han/hon får nog ta sig en titt på det med.


Vad tror ni förresten om antracitgrå dörr och garageportar?
 
Jag skulle måla alla trädetaljer i grått, då kan du även ha galvade plåtdetaljer (vattenavrinning, fönsterbleck etc) och dessutom dörrar i grått. Vita fönster (skulle heller inte välja pvc).
 
johan ivarsson skrev:
Kom och säg det om 30-40 år så tror jag dej.
PVC är tåligt mot ultraviolett ljus. Jag har tittat på många PVC-fönster i Tyskland och Österrike. Flera av dessa är från tidigt 80-tal. Inget har visat tillstymmelse till gulhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.