Hej,

På det hus jag har idag saknas fönsterfoder, det är byggt så att panelen bygger in fönstret och agerar foder. Märkligt och inte så snyggt men funktionellt helt ok. Frågan är: om man vill sätta foder, ska man då:

1. Sätta det utanpå befintlig panel och sätta nån form av list/smyg som täcker skarven mellan panel och foder.
2. Kapa ur den befintliga panelen så att fodret kommer i liv med övrig panel?
 
W
E det liggande eller stående panel? Själv har jag liggande och fodrena sitter på panelen. Har aldrig sett något annat. Någon list eller smyg används inte heller. Varför skulle det? Kan ju inte bli något jätteglapp, själv har jag väll ca 1 cm vid varje pärla på den liggande paneln men det spelar ju ingen roll.
 
Lite blandat, på en nybyggd del är det enbart stående och på den gamla delen är det liggande över/under fönster.
 
Hmm, undrar litet över formuleringen "som täcker skarven mellan panel och foder"...är det verkligen det du menar?
Om fönstren på gammalt vis sitter i liv med fasaden brukar fodren vara spikade mot panel och fönsterkarm, så att de täcker skarven mellan panel och karm.
Om fönstren sitter längre in brukar man sätta utvändiga smygbrädor (eller lister förstås beroende på hur djup smygen är) vars inre kant ligger an mot karmen och täcker springan mellan karmen och reglarna omkring den. Fodren spikas då mot panelen och mot smygbrädornas yttre kant, så att både smygens ytterkant och skarven mellan smygen och panelen täcks.
Är det så du menar med ditt alternativ 1?

Att fälla in fodret i panelen är inte det vanliga men jag har inte sett så mycket att jag kan påstå tvärsäkert att det inte förekommer. På lockläktpanel brukar fodren vara spikade direkt mot fasadbrädorna medan lockläkten över och under är urkapade för fodren. Fodren är alltså ungefär i i liv med lockläkten vilket på håll kan ge en illusion av att de är infällda. Jag tror också att jag har sett hus med lockpanel där fodren är spikade mot de undre brädorna medan lockbrädorna är kapade för att ge plats för fodren, som då alltså är i alla fall halvt infällda.

Vårt hus är som ditt, foder saknas och smygen täcks i stället av panelen. I vårt fall hade förre ägaren gjort så för att de tilläggsisolerade och tyckte att fönstren kom så långt in att de inte ville lägga på foder som gjorde smygarna ännu djupare. Jag har nu börjat byta ut de klumpiga och fuktskadade fönstren som sattes in under 80-talsrenoveringen och passar då på att flytta ut fönstren och sätta foder. P g a tilltaget att sätta panelen in över smygarna blir jag för att få till det snyggt tvungen att stå på stege och såga ur panelen med handcirkel med bortmonterad klyvkniv. Litet meckigt för jag är inte så snickarvan...än...

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.