Har nyligen monterat fönsterfilm för att hindra insyn i en lokal jag har. Valde en Frost Premium från Bauhaus då denna ska vara av lite högre kvalitet. Enligt instruktionerna så ska man kapa den 2mm mindre runtom än vad rutans storlek är. Då jag har svårt att tro att den skulle sträcka sig utåt vid montering och då jag verkligen vill att det ska vara omöjligt att se in något så kapade jag till ganska tajt. Jag provade också att skära till den på plats så att folien anslöt nära den gummilist som inramar glaset (sitter i aluminiumprofiler). Men när jag tittar på resultatet några dagar senare så har filmen dragit ihop sig lite och det har bildats spalter runtom där man faktiskt kan se in... Förbaskat trist! Jag vill gärna undvika att göra om hela jobbet, dels för att det kostar en slant och dels för att det blir många timmars arbete igen. Så nu till min fråga - hur tätar jag dessa glipor runtom mellan folien och gummilisten? Det måste kunna ske på ett sådant sätt att det går att avlägsna vid behov. Att tejpa går inte då fönstren är utsatta för sol och det blir varmt. Innan folien sattes upp så hade jag plast som tejpades fast runtom fönsterramen, men det blev så varmt att tejpen lossade och kvar satt bara klistret som sedan var ett elände att få bort. Väldigt tacksam för goda råd och tips här!
 
Dra på ett varv med vit färg (vattenlöslig). Eller snöspray :)
 
Tack för tips, men jag är tveksam om någon av dessa sitter kvar efter en tid i gassande solsken med den höga temperatur det blir på glaset. Såg ju vad som hände med de olika tejperna jag använde. Likaså hade jag plastskynken tagna från stora kraftigare sopsäckar som skydd ett tag och den plasten vittrade sönder i värmen. Blev spröd och sprack. Vill hitta en lösning som håller över tid.
 
Jag tänker utanför boxen, det sitter en gummilist där, är det då en glaskasett?
Ta ut kassetten, sitter ju bara med skruvad list och lägg ny folie över hela glaset.
Garanterat glipfritt.
Protte
 
En mjukfog kanske fungerar annars så får du måla med lite färg som kan tas bort med ett rakblad (sätt papperstejp över gummilisten när du målar).
Tänk på att många filmer inte hindrar insyn när det är mörkt ute så komplettera gärna med mörkläggande gardiner/rullgardiner om det är viktigt att hindra insyn.
 
prototypen prototypen skrev:
Jag tänker utanför boxen, det sitter en gummilist där, är det då en glaskasett?
Ta ut kassetten, sitter ju bara med skruvad list och lägg ny folie över hela glaset.
Garanterat glipfritt.
Protte
Bra tanke där. Jag var inne på det själv men det sitter färdiga fönstermoduler i aluminiumramar som inte går att öppna. Önskar att det hade gått, för det hade varit det absolut bästa.
 
1 123abc skrev:
En mjukfog kanske fungerar annars så får du måla med lite färg som kan tas bort med ett rakblad (sätt papperstejp över gummilisten när du målar).
Tänk på att många filmer inte hindrar insyn när det är mörkt ute så komplettera gärna med mörkläggande gardiner/rullgardiner om det är viktigt att hindra insyn.
Mjukfog kanske skulle kunna fungera, har du något tips på fabrikat och typ? Är lite rädd för att göra något som ej går att återställa. Att t.ex. lägga en sträng av vit Sikaflex som jag har vågar jag inte, då jag vet vilket elände det kan vara att få bort. Filmen jag valde är mjölkvit och den ser man inte igenom även om det är mörkt ute och ljust inne. Rullgardiner är sista alternativet. Ser inget vidare ut. Och skulle jag ha det så måste dom säkras när dom är neddragna. Råkade ut för att i min tidigare lokal så släppte en rullgardin och for upp, varpå larmet aktiverades och det blev utryckning med en faktura för det på 1.600:- + moms. Inte kul... :worried:
 
Annars är klassikern filmjölk som insynsskydd. Skitenkelt, googla!

Borde funka fint även för att komplettera befintligt insynsskydd av typ plastfolie.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.