Hej,
Vi har sent i sommar haft en firma som målat vissa fönster utväddigt, det skrapades, olljades och målades vid senare tillfälle(hur sent efter det målades efter inoljning vet jag ej men är rädd det gjordes kanske samma dag)

Det målades med vad jag hörde en icke oljebase färg, men jag tror färgen hade nån form av olja ändå eftersom jag lånade lite färg och hade svårt att rengöra penseln, det gick inte med bara vatten utan fick ta lacknafta.

Så min tanke är att man inte lät oljan suga in i trät ordentligt innan man målade denna klibbiga sega fönsterfärg, alt. att fönstren inte va helt torra från fuktig luft/regn. Hade man haft en ren oljefärg så tror jag det hade fungerat bättre på inoljat trä(?)

Det kanske bilas gaser eller kemiska reaktioner av terpentinet/oljan i träoljan som gör att fönsterfärgen reser sig o bubblar?
 
Tror att det kan vara som du först nämner att det inte varit torrt under utan färgen har torrkat och då blivit som ett skin utan på fönstret på sina ställen. Och då sol/värme kommer på fönstret bildas blåsor.

Går de tillbaka när det blir kalt ute?
 
Grundmålades det efter att det oljades eller målade dom med färdigfärg direkt?

1 Grundolja
2 Grundfärg i stort sett vått i vått med grundoljan ( ca 20 minuter efter)
3 Färdigstrykning 2 ggr.

Fönsterfärg har ganska lång torktid så om det målades sent i somras kanske det är så att färgen inte hunnit torka ordentligt innan kvällsfukten kom. Då kan blåsbildning uppstå.
Ett annat scenario är att de målade i direkt solsken och då hinner färgen inte bita mot underlaget innan den torkar. Färgen släpper då från underlaget.
 
svårt att svara på när man inte vet vad de använde för färg eller hur fönstren ser ut
 
Ta dit firman så får de kolla vad som gått snett. Det är väl bara att de får göra om det eftersom det inte blev som det borde. Fick mitt hus ommålat i somras (av en firma med väldigt gott rykte och goda referenser) och man kan utan tvekan säga att de chansade en hel del och fick rätta till en hel del efteråt. Den regniga sommaren gjorde att de tog en del genvägar och inte respekterade torktider etc, vilket, inte oväntat, ledde till att slutreslutatet på vissa delar av huset inte blev som förväntat. De rättade dock till det utan att bråka (men inte förrän jag påpekade att vissa ytor inte såg bra ut).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.