Jag har isolerat ett förråd som ska bli gästrum och tänkte att jag ska sätta in en altandörr med fönster istället för förrådsdörren som sitter där nu. Men så fick jag syn på inåtgående fönsterdörr, bra pris och man kan tilta den. För min del spelar det ingen roll om dörren öppnas inåt eller utåt. Vad är skillnaden på fönsterdörr och altandörr och för och nackdelar? Båda har 3 glas fönster.
 
Fönsterdörr och altandörr är samma sak. Den du har hittat låter som att den har "dreh-kip" hängning och det är väldigt vanligt neråt i Europa.

Däremot altanytterdörr är en grövre dörr som är byggd som en ytterdörr, men med helglasat utförande.

(y)(y)
 
  • Gilla
Linda611
  • Laddar…
Den kommer sitta på väggen ut mot en balkong. Hur är det med isoleringen? Kan det dra kallt på vintern om man sätter en fönsterdörr?
 
Den här tänkte jag mig
 
  • Datorskärm som visar en webbsida med en annons för en vit fönsterdörr på erbjudande, prissatt till 2995 kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den du har på bilden är gjord i PVC. Den har ett ganska normalt U-värde, vilket tyder på att den är välisolerad.
Givetvis kan man gå in i detalj och kolla hur den är byggd med brutna köldbryggor, tjocklekar på material m.m. men för ditt ändamål kanske det inte spelar någon roll?

Personligen är jag inget fan av PVC-fönster, men prislappen är väl ganska lockande. 3000kr för en fönsterdörr är ju i princip gratis. Kan ju vara värt att prova. :rofl:
 
  • Gilla
Linda611
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.