Hej,

har tänkt sätta dit en fönsterdörr dubbel i vardagdsrummet.

Vad ska man tänka på innan man beställer?

Finns väldigt mycket olika dörrar när man surfar runt lite.

/Kalle
 
Bor du i ett utsatt läge så kan aluminium utsida vara bra. Köp kvalitet, speciellt vid dubbeldörrar...själv satte vi in en dubbedörr från Tanums Fönster, dom hade tex 4 gångjärn istället för 3 som SP/Traryd och Elit,alla dessa är bra grejer men jag samt många snickare man pratat med tycker att Tanums känns lite mer "Top-Notch " ; )
 
Har också Tanum fönsterdörrar ej alu-beklädd då den kommer sitta mellan hus och uterum. Tänk på att du ska ha säkerhetsdörrar om det är i markplan.
 
Menar du ytterdörr eller innerdörr? Vilken typ av hus?
 
Inne-/ytterdörr?

Blir det direkt solljus på dörren?

Hur mycket glas vill du ha i dörren?

Hur stor öppning har du att tillgå?

Åt vilket håll ska dörrarna öppnas?

Vilket av dörrbladen ska ha handtaget?

Ska dörren vara låsbar från bägge håll?
 
Om du är ute efter pardörrar för att enkelt få en större öppen yta så skall du köpa dörrar där båda har handtag (spanjolett låsning ) för att öppna, annars blir det sk låsregel som man skall pilla med i kanten på dörren. Som tidigare nämnt så aluminium utsida, tre eller fyra gångjärn är av underordnad betydelse, det tillför inget eftersom karmen inte är starkare och monteringshålen inte blir fler.
 
Alla andra verkar ha fått med det mesta men vill tillägga att dom väger som en mellanstor bil så var gärna minst 2 när den monteras.
 
Helena1981
torparkalle skrev:
Hej,

har tänkt sätta dit en fönsterdörr dubbel i vardagdsrummet.

Vad ska man tänka på innan man beställer?

Finns väldigt mycket olika dörrar när man surfar runt lite.

/Kalle
Välj en dörr som är i samma stil och utförande som de närmsta fönstren på fasaden och/eller fönstren i samma rum, och tänk på att se till att dörrens glas börjar på samma höjd från golv som fönstren gör (om du nu tänkt ha en bröstning på dörren) annars blir det att se rörigt och "ihopslängt" ut, både från in- och utsida. Förra ägarna till mitt hus hade satt in en helt otidsenlig (har ett äldre hus) och klumpig fönsterdörr som inte gick i linje med nånting annat på hela huset, och garanterat inte liknande fönstren ett enda dugg, och tro mig, vilken skillnad det blev då jag skaffade en fönsterdörr som hade lika hög glasöppning och samma spröjs som fönstren i samma rum... Lätt värt att lägga möda och pengar på!
Själv hade jag dessutom turen att få en nästan identisk profil på dörren som på husets gamla fönster, tänk vad detaljer kan göra mycket.
Handtag på utsidan höll jag på att glömma, men glad jag inte gjorde det för det är väldigt användbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.