Hej! Är i fönsterbytartankar och jag tar bort foder för måttagning för att få exakta mått.
Då ser jag att de gamla fönster är millimeter inpassade! Är detta vanligt på hus byggda på 50 talet? Huset är ett Annebergs hus.
Vad gör jag? ska jag köpa fönster med samma mått eller ska jag köpa mindre fönster så jag kan dreva eller skumma?
Det hade varit lindrigt att köpa fönster i samma mått och kunna bara ställa dit fönsterna i de gamla hålen...
Jag ska byta från trä till pvc fönster jag vet inte om det är någon skillnad i bytes förfarande...
Hoppas på expert hjälp från er på forumet...
Mvh Ewilman
 
De plastfönstren jag köpt går att få i storlek med millimeterupplösning - de tillverkas på beställning.

Det är från MS-fönster i Polen. Leverantören jag använde är www.nerikefonster.se, men det finns fler och det går säkert att köpa från Polen också. Finns andra som vet mer om detta här på forumet.

/Rob
 
Du måste minska måtten så att du har plats för drevning. Måttet mellan reglar minus ca 3 cm = karmyttermått. Det finns ett flertal fönstertillverkare som har måttanpassad tillverkning.
På äldre monteringsfärdiga hus är det vanligt att det saknas drevmån. När väggblocken tillverkades började man med fönstren och spikade reglarna mot karmen, ofta utan någon tätningsremsa.
 
Bror skrev:
Du måste minska måtten så att du har plats för drevning. Måttet mellan reglar minus ca 3 cm = karmyttermått. Det finns ett flertal fönstertillverkare som har måttanpassad tillverkning.
På äldre monteringsfärdiga hus är det vanligt att det saknas drevmån. När väggblocken tillverkades började man med fönstren och spikade reglarna mot karmen, ofta utan någon tätningsremsa.
mitt hus är ett montfärdigt hus från eksjöhus byggt 66
där var fönsterna exact 10*13 utan drevning som sades tidigare, jag satte in pvc-fönster men minskade måtten 20mm på alla mått, blev lagom till skummet ca 10 mm runt om.
 
En fråga till!
Idag sitter altandörr + fönster i samma karm.
När man byter till pvc fönster ska man sätta in en regel mellan dörr och fönster eller kan man skruva ihop plastkarm mot plastkarm ?

Tack på förhand / ewilman
 
ewilman skrev:
En fråga till!
Idag sitter altandörr + fönster i samma karm.
När man byter till pvc fönster ska man sätta in en regel mellan dörr och fönster eller kan man skruva ihop plastkarm mot plastkarm ?

Tack på förhand / ewilman
jag hade oxå fönster å dörr brevid varann , men ej i samma karm.. jag valde en dubeldörr i pvc, billigare och mer praktiskt, man kan ju öppna mer. men annars så finns det kopplingslister. som passar i spåren i mellan fönster å dörr.. har det på ett ställe men ej monterat det ännu. monteras om en vecka ungefär.
 
Hej Hur ser en sådan kopplingslist ut ?
Du kan inte ta ett kort på listen så man kan få se hur den ser ut....
Det skulle hjälpa mej jätte mycket för jag vet inte hur jag ska göra ! måste bestämma mej innan jag beställer fönsterna .
Tack fpå förhand /ewilman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.