Byter ut det gamla 70x70-fönstret (tjottan) till ”Lyxfönstret” från Lettland. Fönstret har ”glidmonterad” karm enligt bilderna. Skar ut hela fönsterkarmen med tigersågen även om det var rätt tungt. Ville behålla karmen intakt under första fönsterbytet utifall någonting skulle gå fel. Upptäckte dock att det inte går att dra karmskruv p g a konstruktionen. Dvs det finns ingen stående regel att dra skruven i på sidorna, bara isolering. Möjligen, men helst inte, skulle det gå att borra för karmskruv i över/underkant på fönstret och alternativt fixera det på det sättet?
 
  • Utskuren fönsteröppning i vägg utan synlig regel för att fästa karmskruv, isolering exponerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utskuren fönsteröppning utan karm, isolering synlig, redo för nytt fönster.
  • Nytt vitt glidmonterat fönster från Lettland placerat inomhus på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkarmen från ett utbytt fönster med synliga sågspår och hål efter skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utskuren fönsteröppning i vägg, synlig isolering och utsikt till trädgård, i väntan på nytt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsågad öppning i vägg där ett gammalt fönster nyligen avlägsnats, visar karm och isolering.
  • Utsågat fönsterhål med synlig isolering och en glidmonterad fönsterkarm redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett grumlat fönster i en träkarm monterat i en vägg, med synlig isolering och ingen regel för skruvfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nyinstallerat fönster i en fasad med synlig isolering och utan stående reglar på sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband som mäter bredden på ett vitt fönsterkarmshörn, med synlig isolering och trävägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett väggutsnitt med mätstock visande tjockleken av en utskuren fönsterkarm, omgiven av isolering och träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O OttoGas skrev:
Byter ut det gamla 70x70-fönstret (tjottan) till ”Lyxfönstret” från Lettland. Fönstret har ”glidmonterad” karm enligt bilderna. Skar ut hela fönsterkarmen med tigersågen även om det var rätt tungt. Ville behålla karmen intakt under första fönsterbytet utifall någonting skulle gå fel. Upptäckte dock att det inte går att dra karmskruv p g a konstruktionen. Dvs det finns ingen stående regel att dra skruven i på sidorna, bara isolering. Möjligen, men helst inte, skulle det gå att borra för karmskruv i över/underkant på fönstret och alternativt fixera det på det sättet?
Funderar starkt på att ta den enkla vägen med skum, vilket kanske är en risk. Har ingen större lust att borra i nya karmen. Kan inte dra fast fönstret mer än i fodret, men det kanske är tillräckligt?
 
  • Nytt fönster installerat i trävägg med synliga träreglar och skum som tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt fönster installerat i vägg med träfodring och utsikt över grönt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är att bara spika fast fönstret i den inre regeln. Man får ju dra spikarna lite snett i befintliga karmskruvshål och dona fast. Se bara till att klossa och justera klart så det inte rör sig när du spikar. Sätt de undre klossarna längre ut i hörnen.

Alternativt som du nämner kan man borra nya hål för karmskruv, ingen tänker ju på det när man har pluggat ändå.

Skumma fast går också bra, men jag hade personligen inte gjort så.
 
  • Gilla
OttoGas
  • Laddar…
FG FG skrev:
Enklast är att bara spika fast fönstret i den inre regeln. Man får ju dra spikarna lite snett i befintliga karmskruvshål och dona fast. Se bara till att klossa och justera klart så det inte rör sig när du spikar. Sätt de undre klossarna längre ut i hörnen.

Alternativt som du nämner kan man borra nya hål för karmskruv, ingen tänker ju på det när man har pluggat ändå.

Skumma fast går också bra, men jag hade personligen inte gjort så.
Bra tips, tackar!! Bef hål ligger mitt över isoleringen och iom fönstrets ringa storlek 67x68 kör jag på skumning direkt (efter justering med utflyttade kilar). Egentligen skulle jag velat montera fodret först, dvs dra fast fönstret mot fodret när väl justerat. Isf skulle skumning inte fungera (dvs drevning) p g a expansionen, och att låta fönstret vara huvudsakligen infäst i fodret kan bli en överraskning när ”någon” ska byta det och hela fönstret följer med ;-) Nästa fönster på tur är 132x128 och i det fallet är det bäst att säkra upp karmen. Jag antar att förutsättningarna är samma gällande infästning/karmhål mitt över isoleringen. Synd när jag införskaffat både karmhylsor OCH skruvar
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.