Hej,

Vi ska byta tre fönster som sitter i takkupa.
Plåten som omsluter fönsterkarmen på de befintliga fönstren är spikade runtom, även fönsterblecket är spikat.

Jag har för avsikt att beställa något i stil med detta.
https://www.bauhaus.se/fonster-vridfonster-aluminium-10x12-3-glas#go-to-description

Min tanke är att jag inte spikar det nya fönstret runtom utan att jag trycker fram fönstret vid montering och använder mig av någon fog/lim/tätningsmassa? Är det ett bra tillvägagångssätt?

Den andra funderingen jag har är gällande fönsterblecket. Bör det bytas eller kan jag använda det som sitter där med samma metod som ovan?

Om det ska bytas - hur går man då bäst tillväga, det känns lite bökigt att få in ett nytt bleck bakom den befintliga plåten. Men det kanske går?

Tack

Öppet fönster från en byggnad som leder till ett tak, täckt med mörka takpannor, under nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterhörna, flagande färg, mögel, fukt, underhållsbehov, inomhusvy, grått och vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligtvis måste beställa nya plåtar för att det ska passa med det nya fönstret
 
Förmodligen är det inga problem att återanvända plåtarna du har.

Om du ska ha aluminiumfönster skulle jag rekommendera att du borrar och fäster plåtarna med popnitar. Att bara använda fog/lim håller nog ett tag, men över tid med sol och vind så börjar det nog läcka.

Fönsterblecket kan du förmodligen också återanvända, men om det skulle behöva bytas så verkar det inte vara några problem av vad jag kan se på bilderna.

En falstång är bra att ha till plåtarna för att rikta dem vid behov och fixa så att de sluter tätt in mot det nya fönstret. Samt en syl för att flytta runt plåtarna för att få raka linjer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.