Jag har haft problem med att fönsterbrädan/salning har sugit åt sig vatten och svält upp. Tog bort salning och isolering/drevning, upptäckte att det är fuktigt under fönstret. När drevningen är borta är det hål rakt ut under fönsterblecket. Finns en glipa mellan nedre fönsterfoder och fönsterblecket, se bifogad bild. Antar att det är därför vatten har kunnat komma in under fönsterblecket och sedan vidare genom isolering och till fönstersalning. Nedre fönstefoder borde flyttas upp mot fönsterblecket?

Glipa mellan nedre fönsterfoder och fönsterbleck på en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller finns det någon mening med att lämna glipa under fönsterblecket?
 
Den ska gå under Salning o då måste fodret va urjackat för plåten 22mm in . Sen ska den ligga dikt mot vertikala fodret under...
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
När man läser i forumen, verkar det vara vedertaget att lägga fönsterbleck mot salning. I alla fall för några år sedan. Dock håller jag med om att det är bättre lösning med "urjackat".
Fönsterna är bytta på huset troligen för 20 år sedan och då valde man att lägga fönsterblecket utanpå salning, se bild. Kan vara en bidragande orsak till fuktskada, när tätningen börjar bli dålig.

Fönsterbleck lagt utanpå salning med över 10 mm glapp vid husets fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bra då fick jag det bekräftat från fler håll att vertikala fodret ska ligga mot fönsterblecket. Nu är det över 10 mm glapp, se bild.
Mätning av glapp mellan fönsterbleck och vertikalt foder på ett hus, med ett måttband som visar över 10 mm utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
felmonterad plåt. riv allt och börja om med ny plåt
 
Det är bara att se över fogarna. Om det är skadat någonstans, kleta på ny fog. Även kontrollera gummibrickan för spikarna.Då håller det säkert 20 år till. När det ska bytas fönster blir det nya fönsterbleck. Men då har reglerna säker ändrats.
 
Jag har även en annan fundering. Vilken typ av fönsterdrev föredras mest?
Nu är det isolerat med fogskum.
 
S
Stargym skrev:
Jag har även en annan fundering. Vilken typ av fönsterdrev föredras mest?
Nu är det isolerat med fogskum.
all annan isolering än fogskum
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vad är nackdelen med fogskum? Ventilerar den för dåligt?
 
S
Stargym skrev:
Vad är nackdelen med fogskum? Ventilerar den för dåligt?
många tycker att fogskum är perfekt. snabb att använda
men den sluter tät och den är inte den bästa om man måste justera om fönstret.
luft är fint att få i isolering, värre med fukt.
lite beroende på omständigheter. använder bara vanlig drev eller plastbelagd. finns även då man ska "nåta" fönstret
 
SBH skrev:
många tycker att fogskum är perfekt. snabb att använda
men den sluter tät och den är inte den bästa om man måste justera om fönstret.
luft är fint att få i isolering, värre med fukt.
lite beroende på omständigheter. använder bara vanlig drev eller plastbelagd. finns även då man ska "nåta" fönstret
Tänk efter nu!
Traditionellt drevar man med gullfiber ytterst, och gullfiber inlindat i plast innanför, för att inte släppa ut fuktig luft inifrån (motsvarar ångspärren i väggen).
Med pu-skum klarar man detta i ett moment.
Att det blir lufttätt är väl bra, vem vill ha kalldrag runt fönstren?

Och ett riktigt monterat fönster behöver inte justeras om.
Men ifall fönstret blivit felmonterat, är det lätt att med ett tigersågs- eller bågfilsblad skära loss det ur skummet.

PU-skummet vinner på alla sätt, tycker jag i alla fall!
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Det finns drevtejp som en del använder också
 
S
Johannes Carlsson skrev:
Det finns drevtejp som en del använder också
japp och tänker inte ens nämna dom :thumbdown:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.