Inte för att vara den som är den men sitter inte fönsterblecket på utsidan?
 
Vad heter det på insidan då? Bilden illustrerar ju ganska tydligt vad jag behöver råd med
 
NorrmanSvärd skrev:
Vad heter det på insidan då? Bilden illustrerar ju ganska tydligt vad jag behöver råd med
Jo, och en målare har nog det rätta svaret på hur du fixar det. Fönsterbräda skulle jag vilja kalla det för men det kanske är olika ord i olika delar av landet ;)
 
Jag har försökt få tag i målare men inte fått tag på någon, så då tänkte jag undersöka hur man skulle kunna fixa det själv
 
Hmm...nu är jag ingen yrkesmålare men jag har lagat ett och ett annat fönster som varit på väg att "ruttna". Skrapa bort färg och fult, mosigt, mjukt trä. slipa så fint trä kommer fram runt och i skadan. olja in och spackla och sen måla. Experter har säkert något bättre att komma med.
 
Det där ser ut som ett innåtgående fönster i en gammal bostadsrätt, där man någon gång på 70-talet dragit en masonitskiva över den gamla brädfodrade fönsterbänken. Masoniten har sedan fuktskadats genom att regn kommit vid öppet fönster och släppt i fogen mot karmen.

Varför tror jag det? Jo, exakt så här såg det ut i min BR innan jag fixade till det. Ny oljehärdad masonit som uretanlimmades och naftabaserad lackfärg över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.