Detta har jag sett hända på flertalet fönster. Nedandelen av fönsterbågen ”faller ner” (antar att den sväller ner) Detta fönster är ett 8 år gammalt Traryd optimal aluminiumklätt. Har någon koll på om man kan åtgärda detta genom att pressa tillbaka eller måste man slipa?
 
  • Nederkanten av ett fönster där fönsterbågen ser ut att ha svällt och dragit sig nedåt mot fönsterkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
om man tittar i innerhörnet vid glaset så ser det ut som underliggaren har släppt från sidostycket, du bör nog kolla så att bågens undersida ser ok ut
 
Ja, precis. Underliggaren faller ner. Har sett detta hända på flertalet fönster. Jag har trott att det var fukt som gör att det sväller. Någon som haft samma problem och lyckats trycka tillbaka underliggaren igen? Hur har man gått tillväga isf och åtgärdat så det inte händer igen?
 
prova ring traryd och fråga, fönsterna borde hålla mer än 8 år
 
Ring Svenska fönster, det är 10 års garanti
 
Yes, jag får ringa och fråga. Såg nu att dem faktiskt är 11 år gamla. Men jag har även något fönster som är 30 år gammalt med samma bekymmer. I övrigt i bra skick. Har ni någon gång varit med om att fixa detta på ett fönster. Trycka tillbaka underliggaren i sitt rätta läge alltså, och se till att den blir kvar.
 
M mullemeck2 skrev:
Yes, jag får ringa och fråga. Såg nu att dem faktiskt är 11 år gamla. Men jag har även något fönster som är 30 år gammalt med samma bekymmer. I övrigt i bra skick. Har ni någon gång varit med om att fixa detta på ett fönster. Trycka tillbaka underliggaren i sitt rätta läge alltså, och se till att den blir kvar.

Hej där, @mullemeck2 !
Hur löste det sig med ditt fönster?
Jag har samma problem, där bottenstycket har lossnat så mycket att jag inte kan stänga fönstret längre…
 
L LasseA skrev:
Hej där, @mullemeck2 !
Hur löste det sig med ditt fönster?
Jag har samma problem, där bottenstycket har lossnat så mycket att jag inte kan stänga fönstret längre…
Nej tyvärr. Fönstret sitter där ännu men är lite trögt att stänga vissa delar av året.
 
M mullemeck2 skrev:
Nej tyvärr. Fönstret sitter där ännu men är lite trögt att stänga vissa delar av året.
Ok, tack för svar!
Jag håller på att slipa och måla om mina fönster och understycket åkte då ned mer än tidigare, men genom att svänga runt det upp och ned och sedan slå med träkloss och hammare så kunde jag få in understycket och sidostycket tillräckligt för att kunna stänga fönstret igen.

Jag ska fixera detta så, så får det vara snett tills jag byter fönster i framtiden.
#quickfix
 
L LasseA skrev:
Ok, tack för svar!
Jag håller på att slipa och måla om mina fönster och understycket åkte då ned mer än tidigare, men genom att svänga runt det upp och ned och sedan slå med träkloss och hammare så kunde jag få in understycket och sidostycket tillräckligt för att kunna stänga fönstret igen.

Jag ska fixera detta så, så får det vara snett tills jag byter fönster i framtiden.
#quickfix
Om någon intresserad läser den här konversationen i framtiden, så kan jag berätta hur jag gjorde – se bilden nedan:

  • Vänd fönstret upp och ned (om du som jag har ett pivotfönster) och pressa ned understycket (och glaskassetten, som kan ha tryckt ned understycket).
  • Borra ett par horisontella hål i (finger-)skarven mellan understycket och sidostycket. 6 mm-hål i mitt fall
  • Fyll med trälim och knacka in en träplugg i hålen. Pluggarna kommer att hindra understycket att glida ned igen.
  • Gör ett liknande vertikalt hål och plugga, för att hindra sidostycket att glida isär.

Jag testade först att slå försiktigt med kloss och hammare, men det blev värre/större glipa i stället. Bättre att försöka trycka, och i bästa fall pressa ihop med en 2-meterstving, om man har en sådan…

Nu kan jag i alla fall öppna och stänga fönstret…
Nu dags att fortsätta med att måla fönstren.
 
  • Reparerat hörn av pivotfönster med borrade hål och insatta träpluggar för att hindra glapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
L LasseA skrev:
Om någon intresserad läser den här konversationen i framtiden, så kan jag berätta hur jag gjorde – se bilden nedan:

  • Vänd fönstret upp och ned (om du som jag har ett pivotfönster) och pressa ned understycket (och glaskassetten, som kan ha tryckt ned understycket).
  • Borra ett par horisontella hål i (finger-)skarven mellan understycket och sidostycket. 6 mm-hål i mitt fall
  • Fyll med trälim och knacka in en träplugg i hålen. Pluggarna kommer att hindra understycket att glida ned igen.
  • Gör ett liknande vertikalt hål och plugga, för att hindra sidostycket att glida isär.

Jag testade först att slå försiktigt med kloss och hammare, men det blev värre/större glipa i stället. Bättre att försöka trycka, och i bästa fall pressa ihop med en 2-meterstving, om man har en sådan…

Nu kan jag i alla fall öppna och stänga fönstret…
Nu dags att fortsätta med att måla fönstren.
Om du borrar /pluggar på traditionellt sätt genom bågen håller det bättre.
 
U
Jag håller med fribygg, varför inte sätta pluggarna i andra ledden rakt genom hela skarven?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag håller med fribygg, varför inte sätta pluggarna i andra ledden rakt genom hela skarven?
Visst skulle det hålla lite bättre, men det blir i så fall synliga pluggar, inifrån och/eller utifrån, som jag i så fall skulle behöva spackla. Denna lösning blir ”osynlig”. Om man har fräscha fönsterbågar så tar det bara några minuter att fixa på detta sätt. :)


Detta kommer/bör dock hålla utan att det glider isär, speciellt eftersom limmet även tränger ut i fingerskarven när man slår i huvudet pluggarna.
 
namnbyte
L LasseA skrev:
Om någon intresserad läser den här konversationen i framtiden, så kan jag berätta hur jag gjorde – se bilden nedan:

  • Vänd fönstret upp och ned (om du som jag har ett pivotfönster) och pressa ned understycket (och glaskassetten, som kan ha tryckt ned understycket).
  • Borra ett par horisontella hål i (finger-)skarven mellan understycket och sidostycket. 6 mm-hål i mitt fall
  • Fyll med trälim och knacka in en träplugg i hålen. Pluggarna kommer att hindra understycket att glida ned igen.
  • Gör ett liknande vertikalt hål och plugga, för att hindra sidostycket att glida isär.

Jag testade först att slå försiktigt med kloss och hammare, men det blev värre/större glipa i stället. Bättre att försöka trycka, och i bästa fall pressa ihop med en 2-meterstving, om man har en sådan…

Nu kan jag i alla fall öppna och stänga fönstret…
Nu dags att fortsätta med att måla fönstren.
Tack för detta tips! Har exakt samma problem, tankarna var mer åt skruv-hållet, men detta känns som en bättre lösning!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.