Hej!

Är i fönsterhandlartagen och har fått lite att ta ställnig till.

Tidigare har vi varit helt inställda på att behålla våra nuvarande bänkar, snygg mörkgrå marmor. De sitter dock på groteskt fula konsoller (grålackade vinkelkonsoller....)

En av de intressantaste offerterna kom med ett (bra)erbjudande om att bredda smygen som fönsterbänk. Har sett hur det ser ut och det såg inte alls dumt ut... där.

Jättesvårt, å ena sidan skulle det bli fräscht och nytt med integrerade bänkar i MDF, å andra sidan gillar jag de i marmor... faktiskt(förutom konsollerna då...).

Hur skulle ni gjort?
 
Jag hade bytt konsoller om det är snygga skivor, eller kanske kapat skivorna och lagt i smygen.
 
Är det bara färgen på konsollerna som stör eller är det konsollen som sådan?
 
Jag har den lösningen med breddad smyg som fönsterbänk och tycker att det är den bäst lösningen.

Dock är det vid den konstruktionen viktigt att man har en bra ventilation i huset eftersom det vid den lösningen så får man en större yta där risken för stillastående ökar och därmed ökad risk för kondensbildning. Men väljer du ett fönster med bra U-värde och har bra ventilation så är det kanonbra.
 
Lite olika bud :) såklart.

Vi har ju mekanisk ventilation så det ska väl vara lugnt och fönstren ska ju vara täta (1,2 eller 1,0 om vi tar 3-glas, ytterligare ett ställningstagande, phu).

Jag resonerar lite som att huset från 78 inte har så mycket till inbyggd själ att förstöra utan själen får vi jobba för att fixa nu! Men det är inte lätt... marmorn tycker jag är snygg som sagt, samtidigt får man ju per automatik en större användbar förnsterbänk om den är integrerad.
 
Om Du inte är ute efter skivor i svart granit, så finns mycket annat att välja bland. Hör med en lokal stenfirma, tror du kan hitta bra skivor för en 500 styck. Ser du till hela kostnaden för ett fönsterbyte, så höjer en 500 inte totalkostnaden mer än en bråkdel. Finns även skivor hos Bauhaus m fl för några hundringar, men de är begränsade till någon billigare stensort

Men jag förstår inte riktigt - bredda smygen- går det att flytta ut fönstren?

Normalt var det så 1978 (på kataloghus) att föntren linjerade med innerväggen, eller nästintill, och då kom fönsterbänken att hamna ut en bit och på konsoller, för att få circulation på luften/värmen från att eldrivet element innunder. Tar du bort denna luftspalt med en bredare fönsterbänk, kan problem uppstå, som nämns ovan.
 
Redigerat:
saturnus skrev:
Men jag förstår inte riktigt - bredda smygen- går det att flytta ut fönstren?

Normalt var det så 1978 (på kataloghus) att föntren linjerade med innerväggen, eller nästintill, och då kom fönsterbänken att hamna ut en bit och på konsoller, för att få circulation på luften/värmen från att eldrivet element innunder. Tar du bort denna luftspalt med en bredare fönsterbänk, kan problem uppstå, som nämns ovan.
Smygen är nu ca 70mm +friliggande fönsterbänkar i marmor så det blir en luftspalt precis som du skriver, Vid montering av de nya smygarna monteras en bredare(djupare) smyg nertill +att karmen på de nya fönstren är något grundare (PVC-fönster). Om vi väljer dessa får vi alltså en större användbar fönsterbänk, dessutom behöver de inte bygga lika långt ut i rummet med lika eller större yta än med de lösa bänkarna.

De problem ni beskriver som kan uppkomma om det inte längre finns nån luftspalt, vad kan det rent praktiskt innebära? Som det är nu används rätt få av de elelement som sitter under fönstrena då vi har L/L-pump.

Om det skulle bli ett problem, skulle man inte kunna tänka sig att slitsa den fasta brädan?
 
Jag har byggt tusentals integrerade fönsterbänkar och inte en enda kund har sagt något om kondens på insidan av fönstret. Så problemet är inget problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.