Ska sätta in 18 fönster och och några av dem är hel glasade dörrar.
De väger in på 160 kg.
Vad finns de för verktyg för att underlätta insättningen?
Min far ska hjälpa mig att sätta in.
Och han kör på de "gammla" sättet , genom att tälja till trä kilar.
Nu har ja hört något om att de finns luft kuddar som man lägger i mellan.
Vet någon något om denna metod?
Lr vet någon om något bättre sätt?
 
hej! luft kuddar har jag inte hört talas om.jag vet inte va problemet är,skulle de va att dom är tunga? isåfall köp handtag med tre sugkoppar på,sådana som glasmästaren använder.för att underlätta montering av dörrana, kan du fästa hålband i sidan på karmen med skruv.nu kan du öppna dörren o fästa karmen med karmskruv i sidorna.väg in tröskelen eller botten stycket.dörrar bör ha fyra 90 mm karmskruv ivarje sida,fönster två i varje sida, ev större fönster en upp o en ner.överstycket o botten stycket brukar bågna åt något håll,då är det bra med skruv så man kan justera.glöm inte att kolla diagonalen på karmen ,lika mått från hörn tillhörn,innan du justerar ,dörrblad eller fönster båge.
 
Jovisst finns det luftkuddar.
Besök en välsorterad byggvaruhandel så borde de ha det att sälja. Man sätter in fönstret/dörren på provisoriska träkilar, stoppar sedan in luftkuddarna och pumpar så att allt står i lod och våg. Sedan är det bara att skruva i karmskruven och släppa ur luften för att ta nästa fönster.

Om dina fönster väger 160 kg så kom ihåg att ha någon form av stopp på utsidan så att de inte ramlar ut.

Tartan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.