Bifogar en bild från moderna museet på en ruta som uppenbarligen är monterad utan karm. Ger ett helt annat intryck än om det skulle varit en ful karm runt om. Nu vill jag också göra så :D Någon som vet hur man går till väga?

- Var köper man glaset?
- Prisnivå
- Montering
- Är det några begränsningar på storlek/isolerförmåga? (dvs. kan man få t.ex. u-värde 1,2 eller bättre)

Bygger stenhus (troligen lättbetong).
 
  • Fnstermoderna_001_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Oj, vad vackert. Nästan för vackert för att vara verkligt! Är du säker på att det inte är ett fotomontage... :cool:

Vi har fönster från golv till tak, hela väggar faktiskt - men med karmar. Din bild ger en helt annan känsla. Våra fönster (Schüco, med karmar) är dock rejält dyra. Dessa kostar nog ännu mer.

Tror att du måste gå utomlands, Tyskland företrädesvis, för att hitta dessa. Misstänker också att detta fönster sitter på ett hus utomlands. Kan nog vara så att våra svenska regler och normer inte godkänner sådana konstruktioner.

Berätta hur det går! :) Vet du VAR bildet är tagen?
 
Bilden är från Moderna museets lokaler i Stockholm. Det finns en tidigare diskussion under rubriken "Stenhus" om detta. Den diskussionen lommer dock inte fram till så mycket så jag la in min fråga under fönsterrubriken. Kontentan av den diskussionen var att det fanns farhågor om att det var större risk för rörelser mellan glasen som gör att gasen läcker ut och att kondens kommer in när det saknas skyddande karm. Risken för detta är troligen lägst i ett stenhus som rör sig mindre.

När det gäller kostnader så kan det nog vara billigare (i alla fall initialt och om man slipper byta pga. ovan nämnda problem . . .) med denna lösning eftersom kostnaden för karmen faller bort. Jag skulle tro att man kan köpa fönsterkassetterna från en glasmästare (?).

Får man fråga vad ni gav för Schüco-fönstren?
 
finns nog en inmurad profil runt fönstret.
 
Pratade med en glasmästare kring detta. Det krävs inget specialglas utan det är en vanlig glaskassett (1, 2 eller 3-glas). Problemet är att det blir dyrt trots att man skippar karmen eftersom det är en ovanlig lösning så blir monteringen dyr. Som glasmästare så rekommenderade han det inte eftersom det blir svårare att byta glas. Å andra sidan, hur ofta går en ruta sönder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.