Hej, som ni ser på bilden är det högra fönstret lägre än det till vänster, hur tänker man här kring bänkskivan för köket som ska passera detta fönster. Vill ej bygga om fasaden för detta, fönstret öppnas inåt... . Är det snyggt att bygga för? Ser det konstigt ut ? Någon som har erfarenhet från detta ? Tips och idéer mottages tacksamt.
Kök med två ojämnt höga fönster, bänkskiva och inredning i förgrunden, frågan gäller anpassning av bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser det ut hos oss:
Köksdiskbänk som sträcker sig över nedre delen av fönstret, med utsikt över grannhus, dekorerad med blommor och en ljusstake.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diskbänken går ca 5cm över fönstret. Det stör inte ett dugg i mitt tycke. Mina fönster öppnas dock utåt.
 
Ett till exempel. Har fungerat bra i 25 år.
Kan dock rekommendera att byta fönstret till ett utåtgående eller fast parti
Blir mindre meckigt att göra det innan bänkskivan blir ivägen och framförallt så blir det omöjligt att öppna fönstret och putsa mellan glasen. Själv bytte jag fönster efteråt, gjorde det utifrån och fräste in den nya karmen i den gamla platsbyggda.
Kök med diskbänk under fönster, diskmedel och disk på bänken, utsikt mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
I ett tidigare kök satte vi en vikbar bänkskiva framför fönstret så man kunde vika upp när man skulle tvätta fönstret och annars så vilade den på en list på skåpstommen på ena sidan. Under bänkskivan kan man ha ett skåp på hjul. En sån lösning gör att radiatorn fortsätter att värma upp rummet bra, till skillnad från om man sätter vanliga köksskåp där.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
I något byggprogram så skar man ut som en allkov i bänkskivan. Då man ville göra om ett kök med lägre fönster. Gamla hus hade väl ofta en mindre alkov om det var ett element under skivan för att sprida värmen.
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Dra skivan förbi bara, inget konstigt. Du kommer inte kunna öppna fönstret med det är ju ingen skillnad mot om det vore ett fast fönster.

Däremot vill jag föreslå att du byter ut fönstret till vänster så båda är samma storlek och höjd
 
  • Gilla
Joonathaan
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
Joonathaan
  • Laddar…
Jag har gjort dom flera redan föreslagit, dragit diskbänken förbi ett lägre fönster. Men jag ledsnade efter ett tag på skitsamlarspalten och fyllde ut med en bit bänkskiva. Mina fönster öppnas utåt så de fungerar som de ska. Jag fick fräsa ur för fönsterhakarnas öglor i skivans yttre kant.

En diskbänk med en fönsterkarm utrustad med en utbyggd bänkskiva, kryddburkar och penslar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.