Hej!
Står inför lite beslut nu när vi ska beställa fönster till vårt kommande hus. Vi kommer att bygga i lite sekelskiftesstil och har hittat en fönstertillverkar som lever upp till våra krav. Jag vill ha u-värde 1,0 på fönsterna vilket då blir dubbla energiglas+ argongas emellan. Fönstertillverkaren rekommenderar oss att välja u-värde 1,2 istället då lägre u-värde brukar resultera i problem med utvändig kondens, vilket många klagar på påstår han.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Utvändig kondens uppstår ju vid klara, kalla nätter när det är hög luftfuktighet, hur ofta är det? Jag tycker det känns självklart att välja så bra u-värde som möjligt med tanke på att energikraven kommer att behöva stramas till i framtiden samt att det är bättre energimässigt överlag. Det skiljer bara cirka 3000kr mellan u-värde 1,2 och 1,0, vilket inte är mycket när ändå bygger nytt.

Hur skulle ni göra?
Tacksam för svar!
 
Se till att välja till ventiler i fönstret så man kan ventilera :)
 
sir_daniel skrev:
Se till att välja till ventiler i fönstret så man kan ventilera :)
Hjälper ju inte ett smack mot utvändig kondens.😄 man får kondens på fönster med u-värde 1,2 också. Många tillverkare har fog-free glas som tillval numera, kolla med din tillverkare om de har det och om det är värt den extra kostnaden.
 
Det behöver sannolikt inte vara kallt ute. Himmelen är kall.

Du kan motverka kondensen med tex markiser så fönstren inte ser himmelen.
 
Menade mot invändig kondens
 
Vi har fönster med 0,9 i U-värde. Har varit med om kondens på utsidan en handfull gånger på fyra år - inget problem alltså.
Däremot är det kallt minst 100 dagar varje vinter på utsidan av fönstren - det är det viktigare att dimensionera för.
Mitt råd blir alltså: skaffa fönster med så lågt U-värde som ni har råd med. Det kommer ni att tjäna både ekonomiskt och komfortmässigt på.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det är glaskassettens u-värde som avgör hur mycket/ofta det blir kondens, inte fönstret.
 
Har du räknat på hur lång tid det kommer att ta att tjäna in de 3000 i form av lägre energikostnad?
 
Ja på ett ungefär. Enligt mina beräkningar i ett energisimuleringsprogram så skulle vi spara cirka 500kWh per år om vi väljer 1,0 istället för 1,2 så om man räknar med att en kWh kostar 1,3 kr så skulle det ta nästan 5 år att tjäna in. Dock så kunde inte fönstertillverkaren ge svar om fönstrets g-värde vilket också spelar in i beräkningen så där har jag bara använt att standardvärde för den typen av fönster.
 
i mina (Polska trä-) fönster är glaskasetterna stämplade "ECO PLUS U 0,5", så jag antar att det är glasets U-värde.
Det är i alla fall de fönster de rekommenderar för passivhus.

Det är egentligen bara höstnätter, när en fuktig/regnig dag övergår till en klar natt, som det blir kondens.
Kanske 10 dagar per år. No big deal!

Och kondensen beror mycket på hur stora takutsprången är och hur mycket träd och annan bebyggelse man är omgiven av.
Jämför med en bil som står fritt ute eller under en carport.
 
Välj 1,0 som ger dig bättre komfort och mindre kallras. Normalt är det mycket sällan man får kondens, som sagts tidigare i tråden, och då främst på 0,8 fönster och därunder.
 
Krieng skrev:
Ja på ett ungefär. Enligt mina beräkningar i ett energisimuleringsprogram så skulle vi spara cirka 500kWh per år om vi väljer 1,0 istället för 1,2 så om man räknar med att en kWh kostar 1,3 kr så skulle det ta nästan 5 år att tjäna in. Dock så kunde inte fönstertillverkaren ge svar om fönstrets g-värde vilket också spelar in i beräkningen så där har jag bara använt att standardvärde för den typen av fönster.
g-värdet är väldigt viktigt när man räknar på fönster. Oseriöst att de inte kan svara på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.