Ska byta fönster på mitt hus av modell äldre. Har börjat tveka på materialet. Vad ska man välja?

Vilka är fördelarna resp nackdelarna med de olika?

Har fått höra en del argument som t ex de nedan. Håller ni med och finns där ytterligare att tillägga?
Är det estetiskt sett fel att sätta något annat än trä på ett mer än 100 år gammalt hus?

Trä: Jobbigt att underhålla. Virket som används i dagens fönster är av snabbväxande träd och håller inte speciellt länge. Träfönster sväller på vintern och går därför ibland inte att öppna.

Plast: Underhållsfritt. Går alltid att öppna, dvs kärvar inte under vinterhalvåret. Beprövat då man under många år använt plastfönster i stora delar av övriga Europa.

Aluminium: Leder värme. (Fönsterramen blir som en form av "köldbrygga".)
 
BML skrev:
Är det estetiskt sett fel att sätta något annat än trä på ett mer än 100 år gammalt hus?
Ja, det tycker jag blir estetiskt fel. Men du gör ju som du vill. I andra hand skulle jag kunna tänkta mig vissa tillverkares aluminiumbeklädda träfönster (underhållsfritt). Absolut i sista hand PVC.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Tycker också att det blir estetiskt fel med moderna fönster.
Renovera dom du har om dom är orginal, eller gå till ett snickeri och beställ fönster av riktigt virke förmodligen inte så mycket dyrare.
 
Lite konstigt att man kan hävda att allt annat än trä är estetiskt fel, utan att veta hur vare sig huset eller fönstren ser ut... :eek:. Vad som är estetiskt fel eller rätt på ditt hus avgör ju du själv, och eventuellt stadsarkitekten.

För övrigt skulle jag vilja tillägga att aluminumfönster förutom det du skriver, har samma fördelar som plastfönstren.
 
Aldrig pvc, på ett sånt gammalt hus, sabbar hela charmen med huset.
 
  • Gilla
rybbe
  • Laddar…
Varför måste man ha träfönster på ett gammalt hus? När det finns aluminium och pvc? Du kan ändå ha samma spröjs som på dom gammla fönstren. Man ser ingen skillnad och det är underhållsfritt.

Jag föredrar aluminium fönster.
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
fönsterpåven skrev:
Aldrig pvc, på ett sånt gammalt hus, sabbar hela charmen med huset.



Nja, nya träfönster ser väl lika "moderna" ut som plastfönster...
 
Du kan ju ha trä med aluminium utanpå för att få det underhållsfritt, även om jag tycker att rent trä är att föredra på ett gammalt hus. Det viktigaste för känslan är formen tycker jag kanske lika mycket som materialet. Att du skaffar fönster med samma form som de urspungliga fönstren (om de gamla inte går att renovera).
 
Aluklädda fönster med snygg profil på insidan,vem detaljstuderar huset på utsidan till den milda grad att man kan påstå att det är fel att göra så.Det är bara att se till att det blir måttmässigt rätt utseende, för det ser bra mycket bättre ut med fina fönster, en med gamla som man inte orkar eller vill underhålla ex på södersidan vart 3-5 år.
 
Håller med flera ovanstående om att utseendet på vanliga moderna trä plast alu fönster är likvärdigt.
För att få snygga fönster till ett gammalt hus tycker jag att man ska använda 2+1 fönster så man kan ha snygga spröjs med dom rätta propotionerna och slippa dom från både in och utsida anskrämliga lösa spröjsen

Till cecar33:Ett rätt renoverat fönster håller 15-20 år utan underhåll även på södersidan, och efter den tiden finns nog risk för färgsläpp även på aluminium.

En bil på ett ca 100 år gammalt fönster med en känsla/intryck som är mycket svår att ersätta med ett nytt fönster.

2012-06-28_08-42-37_39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
larsbj skrev:
En bil på ett ca 100 år gammalt fönster med en känsla/intryck som är mycket svår att ersätta med ett nytt fönster.
Njae, lite färgkladd och resterna av en bit maskeringstejp? går väl att få till även på ett nytt fönster... ;)

Alfredo duckar nu bakom tangentbordet...



Skämt åsido. Jag håller med dig!
 
Alfredo skrev:
Njae, lite färgkladd och resterna av en bit maskeringstejp? går väl att få till även på ett nytt fönster... ;)

Alfredo duckar nu bakom tangentbordet...



Skämt åsido. Jag håller med dig!
Jo jag vet att det inte var bästa exemplet men det var den bild jag hittade just nu:)
 
Att säga , att det inte syns skillnad, på ett pvc fönster och ett träfönster, det kan nog bara någon som säljer pvc fönster säga. Pvc fönster har fördelen att dom är billiga, men man ser från långt håll att det är pvc fönster
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
fönsterpåven skrev:
Att säga , att det inte syns skillnad, på ett pvc fönster och ett träfönster, det kan nog bara någon som säljer pvc fönster säga. Pvc fönster har fördelen att dom är billiga, men man ser från långt håll att det är pvc fönster
Jag säljer inga fönster och påpekar samtidigt att du har fel!
 
Jag säljer inte heller fönster, men ´har väl monterat 7-8000 fönster, både plast och trä, men säger du att det är så, får väl jag ge mig......Jag får skaffa mig erfarenhet i ämnet
 
  • Gilla
norrbottenstorpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.