Tjena!

Håller på med ett ambitiöst projekt att konvertera en buss till en trevlig liten bostad. Man påminns ju nu om hur kallt det är så här års och mycket av värme/kyla-genomsläppet är ju fönsterrutor för husbilar. Tänker därför installera "riktiga" fönster. Har inte riktigt hittat fönstret jag letar efter dock. Tänker ett fönster man kan kan vila på en träram på insidan och som har en tunn bit man kan fästa med popnit/tätningsmassa på utsidan. Gjort en sketch som jag bifogat. Känner någon till vad fönstertypen heter?
 
Vi bodde i en buss rätt länge. Vi behöll några originalfönster, men installerade innerfönster i plexiglas (täta inåt och ventilationshål nertill mellan glasen utåt)
För att få ett öppningsbart satte vi in ett husvagnsfönster (se www.kamafritid.se)
Takluckor tog vi också från husvagn
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Vi bodde i en buss rätt länge. Vi behöll några originalfönster, men installerade innerfönster i plexiglas (täta inåt och ventilationshål nertill mellan glasen utåt)
För att få ett öppningsbart satte vi in ett husvagnsfönster (se www.kamafritid.se)
Takluckor tog vi också från husvagn
Tack för idén. Tycker det låter som en guld lösning för fasta fönster. Inte riskera något installationsarbete uttal och behålla lite av busscharmen. Det öppningsbara dock har så dålig isoleringsförmåga. Tanken är att fri-campa på vintern.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
E Edvin Åberg skrev:
Tack för idén. Tycker det låter som en guld lösning för fasta fönster. Inte riskera något installationsarbete uttal och behålla lite av busscharmen. Det öppningsbara dock har så dålig isoleringsförmåga. Tanken är att fri-campa på vintern.
Är det en "veteranbuss" är det ju helt klart vettigt att göra en reversibel åtgärd, plus att det säkert är genomtänkt hur fönstet är fäst i karossen... så det låter väl som en bra ide med ett innerfönster. Jag tänker gamla hus, där har man lösa innerfönster man tejpar. Det behöver nog inte vara nån rocket science. Bara det är tätt innåt.
 
Min buss var så gammal att sidorutorna var av planglas, För att få öppningsbart skar vi ut ett fönster och täckte hålet med plywood. Sen sågade vi ut ett hål som passade för ett dubbelglasat husvagnsfönster,
Det stora problemet var förarutrymmet och dörren där det inte riktigt funkar med dubbelglas. Första vintern levde vi med ett fleecedraperi som fungerade bättre än väntat, men inte bra. Det blev till slut en mellanvägg för att klara värmen.....
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.