Vi ska (någon gång) ersätta perspektivfönstren som sattes in, förmodligen sent 70-tal, med riktiga, tidstypiska fönster. Det mest tidstypiska vore ju att sätta in sk flaggfönster, utan spröjs, men vi vet (genom gamla bilder) att originalfönstren var flaggfönster med spröjsad underbåge. Förmodligen ville man, när man byggde huset, efterlikna det gamla hus som stått på platsen tidigare. Frågan är hur vi ska göra. Det som komplicerar saken är att förra ägaren byggt till en glasveranda med krysspröjsade fönster i övre tredjedelen samt ett spröjs direkt under krysset. Alltså inget spröjs i nedre delen. En stark röst inom mig säger att det är självklart att sätta in fönster som är exakt som originalet. En annan, nästan lika stark röst, säger att vi ska ta den enkla vägen och välja mer tidstypiska flaggfönster, som dessutom passar bättre (?) med glasverandan. Vi har ältat det här fram och tillbaka men kommer inte fram till någon lösning. Hur hade ni gjort?
 
Är det korspostfönster du menar (där fönsterposterna går i ett kors med fyra bågar) med flaggfönster? Jag råkar nämligen tycka att sådana med de två nedre bågarna spröjsad är de absolut vackraste som finns :) Man får liksom både pampigheten hos korspostfönstren och den enkla lättheten hos det spröjsade fönstret!
 
Jag tycker att om det passar bättre med flaggfönster utan spröjs och dessutom är mer praktiskt så är det dem ni skall välja. Bara för att det sett ut på ett vis från början behöver det inte vara rätt dom kan ju tex ha tagit fönster från en äldre byggnad eller valt fel. Mycket på gamla hus är bra och riktigt men det finn fel och brister även där.
 
strumpa skrev:
Är det korspostfönster du menar (där fönsterposterna går i ett kors med fyra bågar) med flaggfönster? Jag råkar nämligen tycka att sådana med de två nedre bågarna spröjsad är de absolut vackraste som finns :) Man får liksom både pampigheten hos korspostfönstren och den enkla lättheten hos det spröjsade fönstret!
Ja! Visst är det korspostfönster. Vad glad jag blir att du säger så! Har blivit förälskad i den där gamla bilden - det är så fantastiskt fina fönster.

Fast det var ju det där med tidstypiskheten. Denna typ av fönster, med spröjsade nedre bågar, är väl inte tidsmässigt rätt någon gång? Eller har jag fel...?
 
Redigerat:
byggbra skrev:
Jag tycker att om det passar bättre med flaggfönster utan spröjs och dessutom är mer praktiskt så är det dem ni skall välja. Bara för att det sett ut på ett vis från början behöver det inte vara rätt dom kan ju tex ha tagit fönster från en äldre byggnad eller valt fel. Mycket på gamla hus är bra och riktigt men det finn fel och brister även där.
Flagg- eller korspostfönstren på våra gamla bilder är absolut original. Det gamla hus som stått som förlaga var, enligt gamla dokument som vi hittat, i så dåligt skick så det är inte troligt att man satt in de gamla fönstren i nya huset. Det finns dock flera spår av att man försökt efterlikna det gamla huset och frågan är hur stor hänsyn man ska ta till det. Exempelvis har huset alltid varit rött, trots att trenden vid tiden för byggnationen 1916 var vita hus.
 
dengroth skrev:
Ja! Visst är det korspostfönster. Vad glad jag blir att du säger så! Har blivit förälskad i den där gamla bilden - det är så fantastiskt fina fönster.

Fast det var ju det där med tidstypiskheten. Denna typ av fönster, med spröjsade nedre bågar, är väl inte tidsmässigt rätt någon gång? Eller har jag fel...?
Korspostfönstren blev vanliga i slutet av 1800-talet, och jag tror helt enkelt att de med spröjsade nedre bågar är det pga att det var dyrt med de stora glasen som annars krävdes.

Sedan tycker jag det ALDRIG är fel om huset tidigare sett så ut, möjligtvis otidsenligt. Huset är ju facit för hur det en gång varit. Dessa udda detaljer är ju det som skänker huset orginalitet och charm. :)
 
Du har så rätt, strumpa. Nu när vi har förmånen att veta hur huset en gång såg ut känns det nästan oförlåtligt att inte återskapa detta, när vi har möjligheten.

Hur stor hänsyn ska man ta till att den nya delen (glasverandan) inte har samma typ av fönster? Ingen alls? Blir det inte stilbrott om man blandar fönstertyper lite hur som helst? Vad tycker församlingen?
 
Jag tycker inte du behöver bry dig så mycket om hur glasverandan ser ut. Det är ju inte alls alltid som det är samma spröjsning på verandan och på huset och det är ju faktiskt en senare tillkommen veranda och då måste det inte heller vara samma spröjsning.

Tänk ett hus byggt i mitten på 1800 till exempel och sen bygger man till en glasveranda i början på 1900, då var det ju en veranda i 1900-tals stil man byggde eller hur?

Då tycker jag det är roligare att ta till vara att ni faktiskt ver hur originalfönstren har sett ut. Jag tror inte det kommer att se konstigt ut med en "extra" spröjs på bågarna på huset.
 
Bra argument där, Sophie!

Tack för era svar, känns som det är avgjort nu. Vi hade nog ångrat ihjäl oss om vi inte hade valt "originalfönster". Som ni förstår kommer det dock att bli nytillverkat. Har fått tips om några lokala hantverkare som gjort fönster på det gamla sättet i många år i trakten. Om det inte är någon som råkar ha 8 spröjsade korpostfönster i bra skick som ligger och skräpar förstås?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.