Vilka erfarenheter har ni av olika märken på fönster? Shuco, Elit, Reyners, m fl? Kvalitet? Pris? Leverans? Bemötande? Garantier (ifall nåt blir fel)?

Vi måste byta befintlig bröstad fönstervägg i vårt 70-talshus. Fönstren är slut helt enkelt.
Då vill vi byta till skjutdörr (300x220cm) samt fasta fönster (både filmhöjdare och över bröstning med element) i fönsterväggen bredvid (400x220).
 
Aluprof, aliplast, aluplast, har bara bra erfarenhete rmed dem profilerna, Priserna här ifrån Polen är mycket längre än från Sverige. Garantierna från producenten är på produktionsfel endast, är det så att du skulle skrapa det eller dylikt så är det inget som skyddar dig, men är det från producentens sida så står dem för allt.

Har du fler frågor kan du skriva ett meddelande till mig.

//Martin
 
Har sedan en månad haft ett skjutglasparti från Velfac (modell 237i) 300x210cm.

Mycket nöjd än så länge, lätt att installera med karmskruv, lätt att justera. Fick precis enligt de mått jag beställde. Däremot så kom partiet med extraval som jag inte valt, det är ju dock ett angenämt problem. Alu utsida, lås för spanjolett samt säkerhetsisolerglas. Utan att jag fick betala för det. Priset var ca 24k.

Kan inte annat än rekomendera dessa, fönster däremot valde jag Elitfönster.
 
  • 1546466_10154933803750564_8810543948834126619_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis den storlek och utförande på fönstervägg vi vill ha :) Jag hade räknat bort Velfac då de är erkänt dyra - men jag får nog be om en offert iaf.
Visst är det 2 handtag som används för att öppna? Hur funkar det? Fixar vår lilla 6åring att öppna de dörrarna själv? Viktigt då detta blir den enda öppningen på den sidan huset och vi tänkt ha alla andra fönster fasta.
 
Japp det stämmer, finns vädringsläge också som faktiskt fungerar med skalskyddet för larmet om man vill.

Båda spanjoletterna öppnas, sen skjuts det öppningsbara partiet utåt (9cm tror jag det var) och förs åt sidan. När det är stängt så är båda fönstrerna i liv med varann (på utsidan) och enda som syns att det går öppna är spanjoletterna.

Tror defenitivt en liten krabat på 6år kan öppna dessa, Låskolven måste ju dock då va upplåst (Vanlig ASSA kista).

Valet var rätt lätt för mig, tanken var först att ha ett "vanligt" vridfönster 13x13 samt en altandörr 8/21-13 men efter kollat priset på dessa ihop så blev skjutglaspartiet faktiskt bara någon tusing dyrare exkl då förstärkning av bärande vägg med limträ osv.
 
Redigerat:
Stärkt av dina kommentarer har jag just ringt velfac och begärt offert. Ska komma t min byggare i nästa vecka så vi får väl se vad det blir av det.
 
Bara hojta till om ni söker fler bilder på installationen eller hur vi löste det med förstärkning av vägg, manualen gav inte så mycket information som man är van vid tex ikea manual.
 
Vi har befintligt hål på 3000mm resp 4000mm och där ligger redan en stålbalk så det behöver vi inte fundera på.
Jag har nu begärt offerter från velfac, Schuco, outline och GlasIn (Reyners ). Får se var det landar.
 
hajom=rolls royce
Har ett sånt parti hemma. Har aldrig ångrat mig en sekund.
Har inte stött på något som ens är i närheten kvalitetsmässigt.

Pris idag... Tyvärr ingen aning.
 
Rolls royce!.... Nja.. Välj Schuco om du vill ha något som är lättmonterat och underhållsfritt + reservdelar lär du få fram 100år framöver. Traryd gör fina partier annars , dock dyra ! Ang velfac har jag hört blandade utlåtanden, sök på youtube för skräckexempel..

Med vänlig hälsning, fremax
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.